fredag 30 maj 2008

Det är dags för Sthlm Marathon


18000 löpare
Start kl 1400
Lördag 31 maj 2008
Sol, värme, förberedelser i det lilla och i det större, vätska och många mil i benen.
Det närmar sig, med stormsteg.
Det som för en tid sedan, var gott om tid kvar - är nu här nära.

I gårdagens Norrtälje Tidning läste vi om en löpare, som för 30.e gången kommer till start. Han fick frågan vad tjusningen är - och sade att det inte finns någon.

Jo, visst finns det en tjusning. Tjusningen är utmaningen. Att så fräsch som möjlighet klara att springa 42195 m. Fyra mil. Återigen i hög värme. Fjolårets 28 grader, kanske blir några grader lägre. Men ändå en värme som tär.

Tjusningen är utmaningen - att komma runt, med tillräckliga förberedelser med sig i bagaget.

Tjusningen är att klara det, att efter 42195 meters löpning skära mållinjen på Sthlms stadion - inte med pina, utan med glädje och vilja till mer.

42195 m. Stockholms stad skall rundas, under två varv, av 18000 personer. Det kanske blir ett visst bortfall, men många kommer till start - och nästan lika många kommer i mål.

Jag hoppas innerligt att jag är en av dem som kommer i mål. Att inget gör att jag tvingas bryta. Att min kropp håller ihop och inte skadas av mängden slag i marken, eller att något fel uppkommer i förhållandet mellan värme, vätska, näring och aktiv aktivitet under en relativt lång tid. Det är bara på mig det beror. Ingen annan kan göra det åt mig.

Det är dags att springa. Först - äta rätt, sova rätt, dricka rätt, klä sig rätt, resa rätt, komma till start, värma upp. Och att springa. Rätt. På Sthlms gator. I värme och i glädje.

I fjol gick det bra. Det var svårt, men faktiskt riktigt skoj. Jag hoppas innerligt att det blir så i år igen - men gärna, gärna med några minuters kortare tid på banan.

Anette Grinde
2008-03-30

Inga kommentarer: