torsdag 10 juli 2008

Spar inte på biblioteken....

Jag läste Fred Vargas "Mannen som vände insidan ut" - 2005 Wahlström & Widstrand.

Att finna ro att läsa är fantastiskt. Att läsa är fantastiskt. I stunder när läsron inte infinner sig, eller tiden saknas, känns saknaden stor. Orden, historien, förklaringarna, tankarna, spåren, kärleken, färgerna, lukterna, smakerna - att läsa och lära känna historien i boken, är något alla måste. Få. Kunna. Få möjlighet till.

Jag läste "Mannen som vände insidan ut" och kände kärleken, berusningen, sorgen, lukten, smutsen, noggrannheten och längtan.

Sen tänker jag på vikten, nödvändigheten, att barnen och alla vi vuxna får möjlighet att läsa. Läsa deckare, romaner, historiebeskrivningar, Pippi Långstrump och politiska ställningstaganden. Jag tänker på vikten av att de som inte har råd (eller lust) att ständigt botanisera i den dyra bokhandeln måste få ha kvar alla fantastiska bibliotek. Jag tänker på nedskärningarna i hemkommunen och sparandet i t ex lokalkostnderna, där tanken inte ser ut att ta med frågon om utbildning, studiemöjligheter, kommunens studietakter i statistiken, mm. Kanske hänger flera saker ihop än sparandet i budgeten hos just Kultur & Fritid. Kanske skall lokalkostnaden ses ur helt andra perspektiv.

Jag såg bergen, stigarna och vidderna. Jag kände smaken av det goda vinet, lukten av djuren i den gamla svårstyrda lastbilen och jag förnam kärleken & omsorgen mellan människorna i berättelsen.

En bok - väl värd att läsa.

Kanske finns den - på ett bibliotek nära dig....

Anette Grinde
2008-07-08

Inga kommentarer: