torsdag 3 september 2009

Sonat till Miriam - av Linda Olsson....

Adam minns och undrar över sitt förflutna. En stor tragedi ändrar förutsättningarna för livet. Först en gång, som egentligen är en glädje - men i kombination med en tragedi. Och sedan en gång till, som en stor tragedi som ändå till slut gav förutsättningar för en ny glädje.

Jag läser Sonat till Miriam med en inledande stor längtan, men finner inte samma glädje i min läsning som förra gången jag läste en bok av Linda Olsson. Hennes tidigare bok - Nu vill jag sjunga dig milda sånger" - fångade mig helt. Det gjorde inte denna bok. Den är dock värd att läsas. Den innehåller ett stycke av livet, som det kan te sig när tystnad och rädsla präglar oss. Den innehåller oxå ett stort mått av kärlek och längtan.

Nej, oberörd blev jag inte av denna bok.

Jag lämnar den med glädje vidare till en vän att läsa och bli berörd av.

Anette Grinde


Sonat till Miriam
Författare Linda Olsson
ISBN 978 91 43 50043 1
Albert Bonniers Förlag

Inga kommentarer: