måndag 21 september 2009

Vi fick en Smartbox - innehållande middag för två....

.... i julklapp. Nu har vi använt den.

Det blev en njutbar och trevlig helg i ett underbart väder. Presentlådor/presentkort måste användas och inte gå till spillo. Så, det har vi nu gjort - med ett gott resultat.

Vi åkte in till Sthlm/Sundbyberg, hittade en parkeringsplats precis utanför porten och packade in våra få tillhörigheter i vårt lilla boende för helgen.

Solen sken och vinden var mild. Vi bytte till bekväma skor för lång promenad, och gick till tunnelbanan för färd in till huvudstaden. Sundbyberg, Fridhemsplan och Rådmansgatan - därefter blev det fötterna som fick göra sitt.

Lunch i Kungshallen. Det är helt enkelt ett bra ställe att äta på. Det tillfredsställer många smaker, med många olika restauranger på plats - och med gemensamma bord i mitten. Snabbt. Enkelt. Och lagom för en lunch av någorlunda snabb karaktär.

Vi promenerade sedan vidare i det otroligt vackra vädret. Njutbart. Lugnt. Flanerande i staden. Tittande på människor. Förundrande och glädjande. Så olika alla är!

Drottninggatan. Gamla stan. Turiststråk, som heter duga. Vi hör många utländska röster och jag gläds åt alla turister som tillför till butiker och till staden.

Vi vandrar vidare. Stannar och betraktar slussning vid Slussen. Tre båtar slussas. Bara i en finns flytvästar på. Resten kan simma oavsett händelser. Det vore duktigt, men känns inte riktigt sant.

På gatan till vänster om oss ser jag framför mig speakerplatsen för Stockholm Marathon där "Palle" har sin speakerstation. Jag känner känslan i benen och i kroppen hur det är att springa just där. Det känns, vill jag lova.

På torget utanför Debaser vid Slussen står en ung tjej alldeles ensam. Hon övar på något. Hon talar, gestikulerar och övar. Det var ett bra val av plats. Mitt i solen, mitt på torge och mitt i händelsernas centrum - får hon ändå vara ensam med sin uppgift. Det bådar gott för övningstillfället. Jag hoppas att hon når dit hon strävar.

Himlen är riktigt blå. Underbart vacker. Solens strålar värmer. Underbart skönt. Sällskapet är gott. Vänligt och omsorgsfullt. Vad mer kan man begära just nu?

Slussen. Götgatsbacken. Där är numera gågata med ett skönt flanerande i solskenet. Vilket bra beslut av staden att göra denna sträcka till en gata för flanerande människor! Här passerar Stockholm Halvmarathon och Midnattsloppet. Vi minns sträckningarna - och känner smärtan och njutningen.

Medborgarplatsen. Oj, vilket folkhav denna sommardag. Ljud. Musik. Sol. Flanörer. Uterestauranger i den fantastiska solen. Här slår vi oss ner. Vi njuter av ett glas vin/öl i den sköna värmen. Vi förundras över kaoset på restaurangen, där gästerna fick vänta LÄNGE på maten, servitörerna inte visste vem som skulle ha vad och frustrationsgraden ibland såg ut att vara hög. Solen och värmen gjorde nog gästernas stund uthärdbar ändå. Men - där kan inte ha varit roligt att arbeta denna dag. Något måste ha gått riktigt snett i personalplaneringen hos detta företag.

Vi flanerar vidare. Åter upp mot Slussen. Förbi båtarna och slottet. Vi minns starten för Stockholm Halvmarathon häromåret. Och tänker att vi skall springa där igen. Någon gång. Men inte just nu.

Kungsträdgården har en utställning/mässa av säkerhetsfolk. Det bubblar av människor och evenemang i staden. Vi vandrar vidare. Det är teaterdags vid Chinateaterna, men vi går vidare mot Strandvägen. Båtar. Människor. Skrikande och skrattande ungar. Cyklister. Flanörer. Ett underbart gytter av händelser. Men ändå lugnt och alldeles stilla.

Vi passerar Junibacken och Wasamuseet - och nås av skriken från Gröna Lund. Båtarna efter kajen är en blandad kompott. Stora och små. Mäktiga och vanliga. Vi går åter mot Strandvägen och räknar hur många gånger vi har passerat här i Stockholm Marathon. Gick det lätt eller var det en pina? Vi gläds åt att vara anmälda igen, så så mycket pina kanske det ändå inte var. Eller har vi bara glömt hur det egentligen var? Nej - jag minns mina skarpt och vet hur jag inte skall göra nästa gång!

Strandvägen. Norrmalmstorg. Hamnvägen. Sergels torg. Vi hittar sedan till Klara Tvärgränd och besöker Restaurang Pong. Vi äter gott för vår Smartbox. Buffé med asiatiskt står på menyn. Vi dricker gott och lagom till detta. Det var riktigt gott, och hit kan jag tänka mig att gå igen. Kanske är det läge att beställa bord, då restaurangen verkar välbesökt - trots ett läge på en bakgata, om än mitt i stan. Utan vårt Smartbox hade vi dock inte hittat hit.

Efter den goda maten vandrar vi Hantverkargatan upp till Fridhemsplan och tar tunnelbanan hem för en god natts sömn. Vi ser en stor ledig butikslokal, men jag ser den som för stor för mina önskemål. Jag får leta vidare på annat håll.

På söndagsmorgonen tar vi en morgonpromenad i solen. Runt Lötsjön och Råstasjön vandrar vi i stilla mak. Där finns hundägare och morgonjoggare - av mången sort. Där finns flanörer och cyklister. Där finns allsköns människor som njutera av stadens natur - där skog, natur och vatten finns nära till hands. Det är skönt att se.

Vi vandrar åter till vårt krypin. Vi "vandrarhemsstädar" och tar sedan bilen hem till vårt hem därhemma. Vi har haft en lugn och trevlig helg i den stora staden. Den besöker vi gärna igen.

Åter hemma väntar uppgifter som gräsklippning, äppelhämtning till grisarna i skogen, skjutövning för den som skall jaga inom kort och en springrunda för de som har anmält sig till att springa marathon.

Denna helg platsar inom rubriken Glad Hälsa - dit hälsobefrämjande aktiviteter som gör dig glad ingår.

Anette Grinde

Inga kommentarer: