tisdag 20 oktober 2009

Underbart vackra Dalarna....

Jag minns sommaren. Värmen. Den gröna skönheten i vårt land. Jag minns känslan när vi färdas på de små vägarna genom landet. Jag minns doften av djur och natur.

Jag minns färden på vägarna där jag inte varit på länge, men nu fått återse. Med glädje har jag mött de vackra trakterna igen.

Från Roslagsbro. Till Sala.
Sala är en vacker liten stad. Den stora vägen lotsar trafiken runt och förbi. Men smit in en stund. Parkera. Och promenera en liten stund. Eller besök en restaurang för en god måltid. Det gjorde vi. Åt och njöt. Av solen. Av känslan. Av den vackra staden. Vi hälsade glatt på likasinnade - svettiga motorcyklister i varma skinnställ - och stärkta av energi färdades vi vidare genom ett stycke av vårt vackra land.

Hela denna trakt, som ligger i bandet mellan Sala, Säter, Leksand, Rättvik och Orsa är förunderligt vacker. Betrakta naturen. Se djuren. Och husen. Gärdesgårdarna. Vattnen.

Den stora vägen är fin, men det finns också små avstickare att göra. Om man kör av i Säter finner man en vacker folkpark, som är väl värd ett besök. Lite lunch eller fika i vacker miljö kan ju inte skada.

Sedan passerar man Insjön. Eller stannar. Om man gillar Claes Ohlsson.

Om man därefter kör av - och in till - Leksand kan man färdas efter Siljans strand upp mot Rättvik. Där finns fantastiska hus, små turismiserade orter och en vacker väg. Där finns god mat och vackra vyer. Där finns slingrande vägar. Där finns under att se, för dig som färdas i lugn och lagom takt.

Vi färdades vidare förbi Rättvik. Och Orsa. Jag minns vidderna vid Orsa. Det oerhört vackra landskapet. Vattnet, som ringlar sig fram genom landskapet. Det är stort och mäktigt. Höjderna, som reser sig sakta upp mot skogen och vägen. Ängarna, där djuren betar och vandrar i sitt stilla mak.

Jag minns känslan av eufori. Känslan av lycka. Att få, kunna, njuta av detta. Att ha hälsan och möjligheten. Att få färdas genom det vackra landskapet. Med ett fantastiskt sällskap. På ett njutbart kraftfullt fordon. I en fantastiskt miljö. Och i solens sköna värme.

I Dalarna finns aktiviteter, fina vägar, boende av god standard efter tycke och smak - och natur benådad av högre makt.

Vårt land är vackert. Här finns många platser där vi kan färdas igen. Och igen.

Men nu.
Står motorcykeln i garaget.
Frosten är här. Kylan.
Som gör det mindre njutbart att färdas så öppet.

Men snart.
Är värmen åter här.
Då.
Är tid för färd.
Igen.
I vårt fantastiskt vackra land.

Anette Grinde

Inga kommentarer: