tisdag 17 augusti 2010

Nej, till abort....

Kan man ändra inställning i viktiga frågor, bara genom att skriva om dem – eller tänka på dem i andra termer en stund. Vad är det som gör att vi kan ändra uppfattning, om något vi faktiskt var ganska bestämda om….

Jag skrev en insändare, som rörde frågan om yttrandefrihet och rädsla för straff i samband med nyttjande av vår yttrandefrihet. Hur skall vi kunna debattera och demonstrera, om vi måste vara rädda för straff bara för att vi berättar den krassa sanningen. Utan att fysiskt skada, ta till hårda ordalag eller knytnävar.

På tråden fick jag då en man som talade för Nej, ett kraftigt och definitivt Nej, till abort. Han var representant för en organisation som demonstrerade med känsloväckande bilder – www.abortnej.se . Jag finner demonstrationens väg viktig, för insikt, för kunskap om vad vi gör med liv, för insikt och kunskap om hur vi behandlar människor och liv som människor skall bli.

Jag kan inte vara för Nej, till abort. Eller är jag det, egentligen... Läs mer här....

Anette Grinde

Inga kommentarer: