måndag 22 november 2010

Kalt. Blött. Grönt. Dovt.

Det är kalt och öppet. Det är blött, grönt och dovt. Grått och brunt. Mängder av olika toner syns i det öppna landskapet. Det är ett landskap med ängar, kullar och dungar i olika toner. Det är ett landskap med blöta och höstplöjda jordar. De lyser svart i det grådisiga vädret. Vädret som ändå lugnar en aning.

Vi lever i ett fantastiskt vackert land, med ljuvliga skillnader i landskap från norr till söder. När man lämnar det stora allfärdsvägarna och färdas genom det slingrande landskapet med öppna och vänliga ögon blir man glad. Glad över hur vacker det är där vi bor och där vi färdas, trots vindrutetorkarnas raska svep över rutan.

I norr är vägarna långa och raka, skogarna täta. Fjällen tornar och det är långt mellan byarna. Längre söderut är det tätare och med ett öppnare landskap. Det grönskar på ett helt annat sätt. Inte som bättre eller sämre, men som annorlunda. Landskapet är ljuvligt fantastiskt, vare sig vi befinner oss i norr eller i söder. Det är helt annorlunda och näst intill obeskrivligt vackert. När du färdas med öppna och vänliga ögon.

Med värme i själen ser jag allt det fantastiskt vackra runt omkring mig. Jag gläds och förundras. Jag låter det läggas som balsam runt min dag.

Anette Grinde ... . . .

Inga kommentarer: