tisdag 16 augusti 2011

Svenska Turistföreningen hänger på trenden...

Det är inne att röra på sig, delta i tävlingar/arrangemang och det är inne att vårda sin hälsa. STF har en stor poäng i att synas och verka kring dessa aktiviteter. Där folket är, skall också STF vara.

Och just det händer. Vi, jag och min sambo, deltog nyligen i ett arrangemang som jag normalt inte sammankopplar med STF. Men, just där fann jag dem. Det gjorde mig oerhört glad. STF hänger på trenden. De syns i dessa sammanhang - i löpningens, i aktivitetens, i äventyrets, i fjällets och i naturens fantastiska miljö. Jag ser dem numera oftare vid små och stora aktiviteteter där fler och fler springer eller joggar. Jag vet att de deltog i St Olavsloppet 2011 och nu såg jag dem vid årets upplaga av Axa Fjällmaraton som gick mellan Edsåsen och Vålådalen.

STF är en organisation för alla oss "vanliga" människor, som vill, gör och njuter - och då är det naturligtvis viktigt att jag/vi just där - i många olika sammanhang - finner synliga representanter för organisationen. Ett stort plus i kanten, ger jag detta.

Nu är också tiden kommen för att utmana våra kretsar landet runt - att springa, att jogga eller att gå - att delta, där syftet är att våra medlemmar skall upptäcka rörelsen och glädjen i motionen. Och gärna göra detta tillsammans.

Jag vill härmed utmana alla våra kretsar att delta i olika typer av motionsevenemang under 2012 - gärna som synliga lag tillsammans. Peppa alla kretsens medlemmar att delta. Vårruset, Blodomloppet, Midnattsloppet och Tjejmilen är exempel på lopp som kan genomföras. Andra exempel är alla de lokala evenemang som finns. Med spring, jogg eller promenad, utifrån eget perspektiv och nivå, tillsammans eller var för sig. Eller stafetter som t ex St Olavsloppet eller Bellmanstafetten. Cykelarrangemang går naturligtvis lika bra. Eller promenad med stärkande stavar. Eller annat som skapar mer - för kropp och själ.

Utmaningen består i att ni gör - att ni utmanar, uppmanar, höjer ribban en aning och gör. Tillsammans - med kretsen och STF som synlig utgångspunkt. Och också låter oss andra veta att och vad ni gör.

Jag hoppas att vi ses - på en startlinje, under loppet eller strax efter målgång - under 2012.

Låt det synas och höras att ni utmanar, deltar och gör.

Anette Grinde
Ordförande STF Roslagskretsen



. . . .

Läs även andra bloggares ord om t ex löpning eller Svenska Turistföreningen

Övriga relevanta länkar; NaturNära Äventyr - Svenska Turistföreningen springer - Roslagskretsen


Inga kommentarer: