måndag 3 oktober 2011

Lyssna. Och visa respekt.

Jag är vegetarian och äter därmed inte kött. Jag tar inte bort en bit som finns i maten. Jag petar inte undan köttet. Då avstår jag istället. Mitt val vill jag att min omgivning skall respektera, utan att ifrågasätta. Jag gör det för min hälsas skull, och för det jag finner viktigt - som inkluderar världens väl.

Plötsligt står någon framför mig som inte äter mjölk eller ägg. Inte som ett val, utan som ett måste. Och jag förhåller mig inte till honom som jag vill att andra skall förhålla sig till mig. Det brister inte i tanken i stort, men i det lilla ända till målgång. Det som ändå gör en viss skillnad. Det visar sig att jag blir en aning respektlös. Jag tänker helt enkelt inte tanken hela vägen.

Nej.
Någon som inte äter kött, mjölk, ägg eller mjöl vill inte ha ett microuns av denna produkt. Det är ofta så, vare sig det är ett val eller ett måste. Det är fullt begripligt och det är vår allas skyldighet att respektera detta. Vi har att respektera detta helt och fullt. Och - att göra det så bra som möjligt för vår medmänniska inom de ramar vi har att tillgå. Det ter sig självklart, men är - blev - ändå inte helt lätt. Tankebristen spelade mig verkligen ett spratt, fast det låg mig så nära.

Nu skall vi lära oss hur det är att helt leva utan mjölkprodukter och ägg. Det blir ett nytt inslag som kräver en helt ny tanke.

Varje inköp behöver begrundas. Varje innehållsförteckning måste läsas. Varje recept behöver alterneras. Förrätt, varmrätt och efterrätt - utan mjölk och utan ägg. Och inga nötter förstås.

Jag ser fram emot att lära mig mer om respekt och att laga mat med helt nya tankespår. Ny kunskap är på gång. Ja, det ser vi fram emot.

Anette Grinde


Blogger.com. Nyligen.se. Läs även andra
bloggares ord om t ex

1 kommentar:

Anonym sa...

Dtt där blir inte lätt! Att utesluta mjölk mindre svårt då det finns t.ex.sojamjölk och kokosmjölk att tillgå och matfett likaså. Ågg ger oss mycket. Kycklingen lever flera dagar på vad ägget ger.Banan ger lika många kalorier som ett ägg.Ja, man kan ju baka mycket utan ägg och mjölprodukter. Företaget att utesluta ägg och mjölkprod. kräver gott om tid. Kan vara ett problem att leka med hälsan också om man dessutom tränar hårt. Men , för all del, många av våra elitidrottsmän och kvinnor är eller var vegetarianer. Anniken Kringstad är ett exempel. Lite lagom vego