tisdag 28 februari 2012

Arla inför mer plast


I dagens tidning (NT) finner jag en helsidesannons från Arla där de meddelar de inför mer plast i sina mjölkförpackningar.

Vi förbrukar en del mejeriprodukter i vårt hushåll och jag vinnlägger mig om att köpa förpackningar utan plastkorken. Nu blir det svårare igen.

"Äntligen" - skriver Arla i sin annons, där de annonserar om mer plast.

Jag kan bara beklaga att Arla inte tycker sig klara sig utan plast och att de "tvingar mig" att använda material som stör jordens väl. 

Ett stort minus till Arla.

Anette Grinde
 
" Mjölkförpackningar av ”takåsmodell” med skruvkork i plast 
orsakar drygt 50 procent mer utsläpp av växthusgaser 
än den traditionella ”tegelstensförpackningen”. 
Det framgår av rapporten Klimatpåverkan och energianvändning 
från livsmedelsförpackningar, som har tagits fram av 
SIK på uppdrag av Livsmedelsverket.
- skriver Livsmedelsverket i oktober 2011. Läs mer här.


Bloggare om; Arla - förpackningar - plast, plast och åter plast

4 kommentarer:

Bengt O. Karlsson sa...

Din länk går till första sidan av Norrtälje Tidning den 28/2 så det finns så vitt jag kan förstå ingen möjlighet att hitta den "helsidesannons" du syftar på.

Jag vistas sedan många år ett par månader i Sverige, varje år. Ett av de mest irriterande inslagen under vistelsen är de ostadiga, skvimpiga mjölkförpackningarna som måste slitas upp (!) med risk för att öpningen antingen blir för liten eller alldeles för stor och att mjölk regelmässigt skvimpar ut på bordet. Svårt för yngre barn är det också. Sedan står förpackningen i praktiken öppen tills den skall användas nästa gång - hur hygieniskt är det? Varje gång jag kommer tillbaks till landet där jag bor känns det så skönt med de stabila, lättanvända och hygieniska skruvlocken?

Att frivilligt välja ett obekvämare och sämre sätt är ju ungefär som att ta på sig tagelskjorta av religiösa skäl. Ett stort plus till Arla som tydligen nu kommer att göra familjens sommar litet enklare.

Reflektioner Allteftersom sa...

Annonsen finns i papperstidningen.

Plast är miljöförstörande. Det är ett mycket relevant skäl till att välja en annan förpackning.

Vår jord förstörs av all plast. Det finns inga skäl att producera ytterligare produkter med plast, där det inte är absolut nödvändigt. Det är det verkligen inte i detta fall.

Det är hundra mil ifrån tagelskjortan. Mig veterligt är den inte miljöförstörande. Men, jag kanske har fel.

A..

Bengt O. Karlsson sa...

Tack för ditt svar. Vad som är "miljöförstörande" eller inte jämfört med andra alternativ kräver komplicerade totalberäkningar som man praktiskt taget aldrig får se. Att reflexmässigt bestämma vad som skadar miljön mer eller mindre ger ingenting - huvudsakligen är det lättköpta alarmistargument som används för att få oss konsumenter att få dåligt samvete. Och tittar man efter ordentligt finns det alltid något kommersiellt intresse bakom.(Sopsorteringen!)

Men även om du nu skulle ha rätt vad gäller skruvkorkarna så tjänar en bojkott inte till något annat än att negativt påverka närmiljön (köksbordet!) hos mjölkdrickarna. Dina och mina "besparingsåtgärder" väger ingenting jämfört med alla storförbrukare inom näringslivet och alla free riders. Att göra någonting åt dem skulle kräva politiska åtgärder av ett slag som vanliga konsumenter och medborgare aldrig skulle acceptera.

Vet inte hur du ser på egenlänkning men här är i alla fall ett inlägg där jag skrivit ganska ingående om detta: Den stora illusionen. Om det nu verkligen är så att vi står inför en omvälvande klimatförändring inom relativt snar tid så är det bara att inse att vi inte kan göra något åt det. Det gäller att anpassa sig och ta vara på de positiva aspekterna.

Den som verkligen vill göra något kan ju börja med sin närmiljö: sluta röka, sluta kasta papper och skräp, använd inte överfyllda papperskorgar och återvinningsstationer, plocka upp efter dig, sluta klottra etc. Då blir det i vart fall litet trevligt medan vi väntar på världsundergången.

(PS Tagel görs väl av hästhår? Eftersom hästen är en av de största utsläpparna av metangas
var produktionen av tagelskjortor förmodligen inte särskilt miljövänlig. Dessvärre gäller väl detta även symfoniorkestrar med stora stråksektioner. Där är det fullt möjligt att en övergång till plaststråkar skulle ge en miljövinst. Hur det skulle låta vet jag dock inte ;-) )

Reflektioner Allteftersom sa...

Ja, jag har nytt glödlampor - och jag blir tokig på dem, för att de ger ett sån´t uselt ljus. Och Ja, jag källsorterar och någon gammal tidning eller smutsig flaska åker med i soppåsen ibland - eftersom jag inte är helt perfekt. Men, jag försöker - redigt och ordentlig. Nej, jag får inte så väldans dåligt samvete. Jag vet nämligen att jag försöker ordentligt, även om jag inte lyckas perfekt.

Hur som haver, så finns det inget behov av plast i mjölk- och filförpackningarna, så jag tycker att Arla borde skärpa sig. Så förgrymmat bekväma måste vi verkligen inte vara.

Det är väl klart att vi kan göra nå´t åt världsundergången - vi får ju helt enkelt skärpa oss.

Lev väl.

A..