söndag 11 mars 2012

11 mars 2012. Ord & bild om en resa...

11 mars 2012.
Solhem, Älmsta.

18 kvinnor. 4 män. Ja, det är något fler kvinnor än män i det äldre åldersskiktet.

På Solhem bor de riktigt bra. De har fina lägenheter. De har egna kök men de har också möjlighet att äta tillsammans i matsalen. De har samlingsutrymmen och de har en fin trädgård. Därtill har de ett flertal gemensamma aktiviteter och nära till grannar och möjlighet till ett aktivt socialt liv. På Solhem bor de riktigt bra.

Ikväll var vi där och visade bilder och talade om vår resa i Indien. Vi berättade om när vi färdades från Mumbai till Trivandrum, från norr till söder längs den västra indiska kusten. Bilder och ord, förtydligande och svar på frågor. Det är roligt att berätta, det är roligt att visa hur vi färdats längs det vackra landskapet under en nästan osannolik resa. Vi hade det riktigt bra, och det är väldigt roligt att berätta och försöka förmedla detta till de som lyssnar. Det är, såklart, inte helt lätt att tala i en timme - konstruktivt, begripligt och hörbart, men det är väldigt glädjande när det går hem hos åhörarna.

Jag blir riktigt glad när någon av åhörarna säger att "du borde undervisa hos Sveriges Radio i talteknik". Jag blir riktigt glad när jag hör åhörarna säga att de hör, förstår och känner sig delaktiga i resan - nästan som att de är med under färden.

Ja, jag blir särskilt glad när jag förstår att alla i rummet hör och förstår allt vad jag säger, särskilt som jag talar helt utan mikrofon och högtalaranläggning på en plats och i en miljö, där människor har lite svårt att höra.

Det är glädjande och stort. Det förgyller min dag.

Anette Grinde
*** *** *** 
Läs även andra bloggares åsikter om - resor - Indien - Kerala - Goa - Karnataka - Maharashtra.- Mumbai.

Inga kommentarer: