fredag 16 mars 2012

Årets vän....

Foto; Anette Grinde
Idag har jag läst, bläddrat, njutit, betraktat och återigen läst i årets vänbok från Skärgårdsstiftelsen - Matbok från Svenska Högarna. Faktum är att jag blir lite lyrisk över alla vackra bilder och den vackra formen. Jag inser att fotografen och formgivaren är två mycket viktiga personer i ett bokskapande, där bilden medverkar. Här står Per Ranung och Victoria Kapadia Bergmark för dessa uppgifter och de gör det riktigt bra. Det gör mig riktigt glad. Texten och bilden, tillsammans, är viktiga. Det gör mig glad när de också gör sig väl tillsammans.

Jag har legat nerbäddad idag. Jag är sjuk och eländig, och har sovit en hel del. Och svettats. Jag antar att någon av våra fina gäster från i lördags, på vår hemkomstfest, delade med sig av några baciller. Det känns tungt att få dem - bacillerna alltså - men det var onekligen trivsamt med alla besökare. Jag var mycket glad för att möta de fina flickorna Jenny och Sofie, med deras medföljande vänner Dick och Axel. Det är fint folk, minsann.

De minsta små liven Frank (snart ett år) och Felix (snart en månad) är också fantastiska. En gurglar och en promenerar, små som de är. De är av ett fantastiskt folkslag, de där små. Man får le en aning, när man ser hur de förändrar sina föräldrars liv.

Idag har mina tankar också gått till föreningsliv, strandskydd och debatteknik. Vad gäller föreningsliv besökte jag, i går kväll, Naturskyddsföreningens årsmöte i Norrtälje. Det var ett relativt välbesökt möte och där fanns glöd och energi. Jag märker att det inte är helt lätt att få människor till styrelserna (de fick besluta om en mindre suppleant detta år) och att det mest är styrelsen som arbetar i föreningarna. Det är en viktig fråga att lyfta. Vi måste, även i STF Roslagskretsen, hitta människor som vill arbeta med sina frågor - fast de inte sitter i styrelsen. Alltså sådana frågor som är viktiga för STF och för bygden, inom natur/kulturområdet.

Vad gäller frågan om strandskydd uppmärksammas jag på att Naturskyddsföreningen i Roslagen har en diskussionsaktivitet om detta den 22 mars, kl 1900 i kommunhuset, Norrtälje. Det vore ju onekligen mycket synd att missa. Strandskyddsdiskussionen står också högt på agendan generellt i kommunen och nu specifikt när någon har köpt en stor bit av Kallskär och vill bygga där. Det vore fasansfullt illa för det fria naturlivet om det tillkom nytt och stort i byggnadsväg i den fantastiska ytterskärgården eller om den gamla bebyggelsen förstördes.

Frågan om debatteknik och vilka ärenden som står på agendan ger också anledning till reflektion ibland. Den som skriker högst vinner. Om en eller ett par av 90 personer ger sig till känna, skriker högt och besvärar - så ger det anledning för en styrelse att fundera kring sitt beslut. Jag hoppas verkligen att STF.s styrelse inte ändrar sig i frågan om ombudssiffrorna bara för att någon eller några skriker högt. Skall de ändra sitt beslut hoppas jag att det beror på någon annan form av klokskap, väl genomtänkt. De flesta berörda är, som vanligt, tysta och deltar inte i samspråket. Kanske för att det skriks så högt, eller för att frågan inte är viktig. Det torde finnas så mycket annat att orda om i föreningen, såsom t ex vind- och vattenkraft, anläggningar, leder och kretsarnas verksamhet. Kring detta är det tyst.

Jag minns mina dagar hos en biståndsorganisation häromåret. Där var det likadant. Den som skriker högst vinner - även när det skadar andra. - Hur fel det än ter sig i en organisation som hävdar att de förändrar världen. Min tro var att de gjorde det i positiv ton. Just i den frågan hade jag fel.

De högskrikande talar om demokrati. Som om de talar för alla. Vilket har visat sig att de inte gör - men, de får ofta som de vill. Den som skriker högst vinner.

Den som skriker och domderar kan aldrig bli årets vän. Det kan bara den som har omsorg i handling och sinne bli.  

Anette Grinde



Matbok från Svenska Högarna kan köpas t ex hos Bokförlaget Max Ström  Läs även andra bloggares åsikter om - strandskydd  ..  Politometern om matbok - strandskydd ... * Intressant. * Bloggkartan Norrtälje. * Nyligen.se. * Blogger.com * Bokbloggerskan på fb. * Bokrecensioner från Reflektioner Allteftersom samlas hos Bokbloggerskan.

Inga kommentarer: