onsdag 21 mars 2012

Färre medlemmar - minskade intäkter...


Gefle Dagblad skriver om Svenska Kyrkan. De skriver, den 19 mars 2012; "Svenska kyrkan tappar medlemmar som aldrig förr. Konkurrensen från andra religioner är en av orsakerna men det största tappet beror helt enkelt på att de trogna medlemmarna dör."

I Gävle har Svenska kyrkan förlorat ca 4 500 medlemmar sedan årsskiftet 1999/2000. Det finns nu ungefär 50 000 medlemmar kvar. Av dem är mindre än 5 000 aktiva kyrkobesökare. Många av de aktiva är äldre och när de dör, fylls det inte på underifrån. Dopfrekvensen är låg numera och antalet ungdomar som konfirmerar sig är också låg, på sina ställen. Kyrkan sörjer detta. Jag tror inte att Gävle är unikt i detta, utan att det gäller landet runt - med några modiga undantag. Det krävs särskilda aktiviteter för att barn och ungdomar skall nå kyrkan. Det måste kyrkan uppmärksamma.

Många människor gör numera det aktiva valet att lämna Svenska Kyrkan. Dels uppmärksammas de på att de kan "tjäna pengar" på att lämna och dels uppfattar de inte att de har någon koppling till eller ansvar för Svenska Kyrkan eller det de står för. Det kan finnas många skäl till detta, men det kan vara en marknadsförings- och närvarofråga.

I Gävle funderar de kring marknadsföring och säger t ex; - Att prata marknadsföring och modernisering är inte att tänka på i den traditionsbundna verksamheten.

- Då förstår jag att de förlorar sina medlemmar, tänker jag. I dagens samhälle krävs det att vi syns och "gör rätt för oss". Gör vi inte det, går människorna åt ett annat håll. Andra samfund/religioner, andra föreningar, familjen, arbetet, mm är något av det som tar vår tid. I detta måste vi konkurrera om det skall bli något. Om Svenska Kyrkan där väljer att inte synas eller följa människornas nya spår - genom att undvika att prata marknadsföring och att inte modernisera sig -  då måste det ju falla, helt enkelt.

Svenska Kyrkan måste vårda det de, eller vi, har, inte bara för dop, konfirmation, vigsel och begravning i kyrkan, utan för att kyrkan skall vara ett rum för hela livet. Då måste kyrkan synas och de måste vara en självklar plats i människornas liv. Det blir man genom att visa att man ser och bryr sig om. Det är en av Svenska Kyrkans många arbetsuppgifter. De har till och med betalt för att utföra den, men de kanske inte har mod och kompetens att komma hela vägen i mål. För det krävs naturligtvis att kyrkoråd, anställda och ideella är med och går på ett sådant spår. Det räcker inte att en gör det - hela styrkan måste vara med.

Så. Marknadsföring, modernisering och omsorg - bör stå högt på dagordningen i kyrkan idag. Jag ler lite för mig själv, när jag tänker; Svenska Kyrkan i Gävle borde gå på kurs hos mig. Marknadsföring, med nya vinklar, bör finnas i deras tanke.

A..


Läs även andra bloggares åsikter om - begravningar. - Svenska Kyrkan. - Marknadsföring.  Politometern om Svenska Kyrkan  eller om begravningar.  Intressant. Bloggkartan Norrtälje. Nyligen.se. Blogger.comSvenska Kyrkan.


Inga kommentarer: