torsdag 22 mars 2012

Ingen reklam i min brevlåda, tack...

Nej tack - säger jag till pappersreklamen i min brevlåda. Den åker raka spåret ner i pappersinsamlingen utan genombläddring. Jag läser den inte och jag vill inte ha den, alls. Den skapar inte gott för mig och den skapar inte gott för naturen. Eftersom den åker raka spåret ner i pappersinsamlingen skapar den inte heller gott för den som betalt lagom dryga pengar för att den skall nå mig. Så, nej tack, till pappersreklam i min brevlåda.

Min tro är helt enkelt att det inte gör gott för världens väl att leverera papper i min brevlåda, som jag bara betraktar som skräp. Det är negativt ur alla perspektiv. Ju mer papper, desto mindre skog. Ju mindre skog, desto mindre vatten  och sämre livsförutsättningar.  Skogsskövling skapar fattigdom. Med mera.  

Jag tar gärna emot samhällsinformation, men jag vill inte ha reklam från företagare som bara vill sälja varor eller tjänster mig. Till den av posten utdelade reklambunten säger jag med bestämdhet nej. Till den i tidningar lösa reklambunten säger jag också nej. Tidningen i sig har jag oftast valt att få eller också kan jag ofta klassa den som relevant samhällsinformation. Reklamen som ligger lös i tidningen vill jag dock inte ha. Och tidningar som omsluter sig med plast, säger jag ofta upp prenumerationen på. Det gör det oftast för att de har medskick i. Det blir därmed dubbelt fel.

Ja, ja - man kan dra frågor hur långt som helst men man kan aldrig säga allt för ingen orkar lyssna.

Jag vill nu bara inte ha mer pappersreklam och plast i min brevlåda.


A..
Läs även andra bloggares åsikter om  reklam  - fattigdom - skogsskövling  ....  Politometern om fattigdom  * Intressant. * Bloggkartan Norrtälje. * Nyligen.se. * Blogger.com..* Företagshuset - arrangerar kurser för ideella föreningar.  * NaturNära Äventyr håller föreläsningar om annorlunda spår.. *Ja, det finns andra som gillar reklam.* Eller de som tackar nej, med skärpa i sin ton. DN på reklamtemat.

Inga kommentarer: