söndag 25 mars 2012

Utekartan följer Roslagsleden

- Stick ut och spring, säger jag till mig själv.
- Men, det går ju inte med förkylningssviter och med usel kondition - säger latmasken i mig.
- Äsch, ut med dig nu. Sthlm Marathon och Berlin Marathon blir en mara om du inte kommer igång igen.

Det blåser bra idag, men himlen är klarblå. Promenaden runt byn var skön. Jag snör på mig skorna igen och drar till skogs. Det blir en kort sväng upp mot skogen. Det är tungt, som sig bör med förkylningssviter och usel kondition. Skogsvägen är nästan torr. På några enstaka platser är det blött och lite is kvar på vägen. Nej, underlaget är inget som stör. Det är skönt att springa på grusvägen, som omväxling. Det känns också bra att slippa springa på den öppna vägen ner mot Rörvik i dagens blåst. Skogen skyddar ändå lite grann, även om hyggena är många på denna sträcka. Jag vänder uppe vid bommen, vid Rådaåsen. Det får räcka så för idag. Ja, det var skönt, såklart. Ändå.

Just där, vid bommen vid Rådaåsen, ansluter Roslagsleden. Leden går här väst mot Norrtälje och öst mot Grisslehamn. Den går, just här, på fina grusvägar och strax bortom bommen (knappt 1 km) når man till Råda naturreservat. Märkligt nog står det inte ett ord om reservatet i beskrivningen av leden på Norrtälje kommuns hemsida (som beskriver leden). Vid leden finns i varje fall en ordentlig skylt och reservatet ligger nära leden, så det är lätt att slinka in när man ändå är där. I reservatet finns gott om orkidén guckusko, som blommar i början av sommaren. Jag minns att där, då, också var väldigt mycket mygg.

Plötsligt upptäcker jag att Råda naturreservat har utökats (2012). Kartan ter sig då inte uppdaterad, fastän den är alldeles ny. Å andra sidan förefaller utökningen har skett med beslut i mars 2012.

Utekartan följer Roslagsleden. Inte dumt alls, tycker jag nog.

 A..



Stuga uthyres nära Roslagsleden
*** *** ***
 Läs även andra bloggares åsikter om - resor - utekartan - roslagen - stf - geocaching - roslagskretsen - Svenska Turistföreningen - Roslagsleden... . * Intressant.* Bloggkartan Norrtälje.* Nyligen.se. * Bloggregistret. * Blogger.com. * Favoritlistan. * Utekartan.se * Roslagsleden. * Roslagsleden går förbi Råda Naturreservat. * Wikipedia om Guckusko. *  Länsstyrelsen om Råda Naturreservat - utvidgning av reservatet. *  Stuga uthyres nära Roslagsleden. * ...

Inga kommentarer: