fredag 2 mars 2012

Kartan för utebruk...



Utekartan.
Roslagsserien.
- kartor som tål väder och vind. 
Isbn/9789185501779

Jag drabbas av lyckorus, när kartan når mig i posten. Jag har en stark kärlek till kartor. De är rent fantastiska och kan skapa fantastiskt mycket nytt. Jag blir lycklig som ett litet barn när Utekartan når mig, för nya äventyr i Roslagens vackra famn.

Roslagsserien täcker inte Norrtälje stad och dess östra/sydöstra delar. Det var inte så bra förstås. En lite annan indelning av "rutorna" för kartan hade här varit bra, där vi också fått med den del som omfattar Norrtälje, Yxlan och Blidö. Då hade vårt hemmaområde, för Roslagen, varit täckt. Nu krävs det två kartköp för vår region, vilket inte gillas.

Kartan har en skala om 1:50 000. Det är en bra och tillräcklig skala för våra friluftsändåmål, där vi inte behöver det allra, allra finaste finliret men ändå ganska mycket. Det klaras med dessa mått.

Kartbladen är stora, vilket kan göra dem lite problematiska ute i väder och vind. Å andra sidan är den storleken att föredra i planeringsstadiet av en tur. Kanske spelar det ändå inte så stor roll att de är lite stora, eftersom de skall gå och vika på sätt som andra kartor inte kan.

Utekartan skall vara hållbar, okänslig för vatten och skall kunna vikas tusentals gånger. Det har vi aldrig någonsin tidigare skådat. Våra kartor har vikts sönder på ett fåtal vikningar och det första regnet har obönhörligt förstört möjligheten att hålla kartan hel och fin. Ja, denna karta skall nu följa med på våra turer land och rike runt (eller åtminstone i Roslagstrakten). Vi skall cykla, springa, vandra med stf eller själva, testa geocaching och åka motorcykel i vackra Roslagen för att se att, om och hur den håller måttet. Jag lär återkomma i frågan.

Utekartan köps t ex hos Utemedia i Linköping Ab, kartbutiken eller Addnature. För att känna och titta innan köp, gå till en återförsäljare nära dig - på Utemedias hemsida finner du återförsäljare sorterade efter ort.

Solen skiner, himlen är ljuvligt blå och termometern visar rätt riktning. Den visar flera grader plus.

Idag skall det cyklas!
Utan att komma vilse och utan att kartan faller i små blöta partiklar. Fast det skall den ju inte göra ändå, förstås, eftersom solen skiner så vackert idag.

Fast först måste jag förstås sortera och sålla i 3 000 (!) bilder från vår senaste resa. Inte mer än 800 får finnas kvar i bild/föredragsmappen till föredraget den 12 mars när jag är klar.

Anette Grinde
Kart- och bildgillare

Inga kommentarer: