fredag 18 maj 2012

Är det verkligen så här vi vill ha det?

De osynliga - om Europas fattiga arbetarklass
Rebecka Bohlin
Atlas reportage
ISBN 9789173894050
2012
www.Vems Europa.se

De osynliga ingår i Atlas reportageserie Vems Europa

Boken är en reportagebok om den fattiga europeiska arbetarklassen. De som arbetar hårt för nästan ingenting. De som sliter sig fördärvade för att få mat på bordet och tag över huvudet för sig och de sina.

Jag läser om kvinnor och män som byter land. De gör det igen och igen, för att de måste finna något annat, något mer och något bättre, för sig och de sina. De måste börja om igen, för att klara att försörja sig. Jag läser om kvinnor och män som arbetar mängder av timmar och därtill har arbetspass på olika sidor som staden som kräver resor på nästan lika många timmar för att ta sig till de olika arbetsplatserna. Nej, restiden ingår inte i arbetstiden. Ja, tiden borta från hem och barn blir lång, omåttligt lång. Varje dag. Jag läser om människor som blir lurade på timmar och månadslöner, för att företagare skall tjäna bättre på uppdragen. Jag läser om barnen som växer upp i familjer, utan att nästan alls kunna träffa sina föräldrar då dessa arbetar med omänskliga arbetsvillkor. 

Boken innehåller rapporter om människor som arbetar, söker arbete och om hur många lever idag i Europa. Den ger mig en bild hur det ser ut och jag tänker att detta borde vara en bok som bör placeras i varje politikers, beslutsfattares & opinionsbildares hand, i hela vårt land. Åtminstone hos dem som månar om rättvisa och människors väl. Bilden är inte sympatisk. Den är ovärdig i ett land och i en världsdel där väldigt många har det väldigt bra och där vi borde bära ett högre ansvar för varandra.

Skillnaderna är enorma, där människor saknar möjlighet att ta sig ur sin livssituation. Utnyttjandegraden av människor är enorm. Jag skäms, å vårt lands vägnar, när jag läser hur vi har det här.

Det sägs att var och har möjlighet att själv styra sitt liv och göra något riktigt bra av det. Jag är inte helt säker på att det är sant. 

Denna bok tycker jag verkligen att du skall lägga tid på att läsa. Låt den informera dig om läget och skapa dig din egen bild, utifrån den kunskap du själv har.

Är det verkligen så här vi vill ha det?

A..



Länkar. Adlibris - Bokus - Atlas Reportage - Reportage om krisens Europa - Atlasbloggen - Dn om De osynliga - Centerpartiet - Socialdemokraterna - Moderaterna - ...