måndag 28 maj 2012

Djur. 66 bilder. Fotograf Mats Andersson

Titel: Djur. 66 bilder.
ISBN: 9789163700439
Förlag: Concret
Fotograf: Mats Andersson
2011 (Vänligt signerad - Nr 131 av 166)

Hans bilder är annorlunda. Tilltalande annorlunda. I boken om - djur. 66 bilder - möter vi djuren. Vi möter de små, de stora, de vilda och de exotiska. Djuren, som han äskar & njuter av att betrakta och att fotografera. Vi möter dem inte som vi brukar.  Här möter vi dem på helt nya sätt. Det är befriande ljuvligt att möta dem. Jag känner dofterna, värmen, njutningen, spänningen, närvaron och glädjen.

Bilden av trollsländan (s 6-7), fotograferad i Småland i juli 2011 - är magisk. Det är en bild av verkligheten, som ändå är helt verklighetsfrämmande. Trollsländan är i sig liten, men här gör den bilden. Den är hela bilden, fast den bara är en liten del. Strax ser jag att utan resten skulle den inte göra sig alls. Trollsländan, skogen, himlen, mörkret och ljuset skapar tillsammans en fantastisk bild. Det är mörkt och hotfullt, men ändå ljuvligt vackert. Trolskt, i ett ögonblicks verk.

Ja, det går många älgar i våra skogar. Och på våra hyggen. Mats Andersson har fångat några. En av dem står ensam i mörkret (s 38). Jag känner sorgsenheten och tyngden, men också friheten i naturen. Jag känner storheten. Skogens konung är ett fantastiskt mäktigt djur. Stillsamt vandrar den i sin natur, begrundar. Just här vandrar skogens konung utan skog. Kanske är det därför sorgsenheten och tyngden vilar över bilden.

Hunden Frasse (s 72), njuter av naturen i Småland. Jag känner den stilla kvällen. Jag känner lugnet. Närvaron. Nuet. Lugn och trygg njuter han sin afton. Kvällen känns ljum och skön.

Strax bortom (s 74) ligger dovhjortarna i gräset och njuter av tystnaden. De lyssnar, men ligger tryggt kvar. Bilden är som en vacker målning, med ljuset, tystnaden, doften och skogens längtan tydlig. Här är det tryggt att vara. Här finns ingen rädsla alls.    

Bilderna i denna bok påverkar mig. De skapar glädje. Jag ser, känner och hör. De tilltalar - när de talar till mig. Mats Anderssons bilder är särskilda. Speciella. Han bär en kärlek till naturen och till djuren. Han bär en tydlig kärlek för det diffusa, men finner ändå djuren och naturen specifikt.

Kraften i naturen är tydlig i hans bilder. Den känns.  

Anette Grinde




Boken beställer du lämpligast direkt av fotografen; Mats Andersson


 Adlibris - Bokus - Knuff om böcker. Knuff om Isbn 9789163700439.   Intressant.  Bloggkartan NorrtäljeNyligen.seBlogger.comKnuff bloggar.  Knuff om naturfotograferna - djur -  Bloggare om naturfotograf - Mats Andersson  ... Kungliga biblioteket. Recensioner.

2 kommentarer:

Mats Andersson sa...

Tack för dina fantastiska ord!!! Så roligt att läsa.

/Mats

Reflektioner Allteftersom sa...

Jag tackar och bockar för vänliga ord.

Dina bilder är fantastiska att betrakta.

Anette