söndag 27 maj 2012

Hitta Ut. Nu


Nej, det där med orientering har aldrig varit min starka sida. Jag springer för långt - jag kan alltså inte läsa kartan så noga att jag ser hur långt det egentligen är mellan kontrollerna. Jag finner mig själv vara flera hundra meter förbi kontrollen, innan jag börjar titta mig omkring. Jag kan inte läsa landskapet i förhållande till kartan. Stenen förefaller ligga på en annan plats, liksom även stigen som så väl finns utmärkt. Orientering kräver en helt annan närvaro, än vad jag hittills lyckats prestera på mina löparrundor. Närvaro, tålamod & uppmärksamhet, förefaller krävas i detta. Kanske är det där det brister?

Ja, det är nog också så att man behöver öva mer för att bli duktig. Det vore onekligen roligt att kunna orientera, kunna springa i skogen och därmed också hitta rätt (utan att bli ompromenerad av äldre herrar med käpp).

OK Roslagen - orienteringsklubben i Norrtälje - har tillsammans med Norrtälje kommun & ett gäng lokala sponsorer anslutit till Hitta Ut som finns på flera platser i Sverige. Uppsala, Härnösand, Sundsvall, Västerås, Göteborg och Jönköping är ytterligare exempel på städer som är med i projektet. Man kan alltså delta på många platser, hitta sin egen nivå och göra det när man själv önskar. Det passar alla åldrar och kan göras även om man dras med olika mått av orörlighet. Nivåerna grönt, blått, rött och svart är som pisten i slalombacken. Lätt, svårt eller svårast - gör det roligt och lagom utmanande för den som kan och vill.  

Så. Nu när Hitta Ut har utformat sin nya karta kanske det är läge att ge sig i kast med detta. Kartan har sänts, via Norrtelje Tidnings Helgbilaga, till de som bor i centralorten. Själv cyklade jag in till den stora staden för att hämta den igår. Den låg lättillgänglig i en låda utanför Turistbyrån i Norrtälje. Själva Turistbyrån var (märkligt nog) stängd denna lördagsförmiddag i turisttider i vackra Roslagen. Jag tror också att kartan skall finnas t ex på Norrtälje Stadsbibliotek & på Norrtelje Tidning.

Jag provade några av kontrollerna på vägen hemåt igen. Det gick väl sådär, kan man säga. Två av kontrollerna fann jag inte alls, en återfanns efter en stunds vimsande mellan stenar & höjder, och en prickades finfint. - Alltid något. Men inte gott nog. På´t igen, får nog gälla. Det är riktigt störande om jag inte skall kunna få till orienteringen på ett bättre sätt. Detta måste det onekligen bli bättring på.

Anette Grinde



HittaUt.Nu - OK Roslagen - NaturNäraÄventyr -  Intressant.  Bloggkartan NorrtäljeNyligen.seBlogger.comKnuff bloggar.

Inga kommentarer: