onsdag 30 maj 2012

Jag önskar mig helt enkelt fler skribentuppdrag...

Syster ringer & meddelar att hon tycker att det är roligt med ekonomi och skattefrågor. Hennes nya bolag ger henne anledning att leta information. Hon gläds åt den nya kunskapen. Jag gläds med henne.

Själv är jag mördande dödstrött på ekonomi- och skattefrågor. Det är helt enkelt inte roligt alls, längre. Ja, utbildning & information är skoj - men det praktiska hanterande roar mig inte längre. Inte alls. Det är en god kunskap att ha med sig i bagaget, när man arbetar med företagare och företagandet, men det praktiska hantverket får någon annan handha framledes. Jag tror mig gå mot ett avslut vad gäller denna del.

Det roar mig däremot att orda och att skriva. Orden, texten och bilden roar. Formen likaså. Informationen roar. Den som är tydlig, är korrekt och skapar mer. Inte den som bara skapar onda ord & frustration i retur.

Ja, skrivandet roar. Så, det är hög tid att byta bana och istället roa sig med sådant som roar. Det som roar är t ex ordandet och skrivandet om företagandet/näringslivet, människorna, naturen, fritiden, bistånd, människors väl, idrott, motorcykel och rättvisa. Och Indien, förstås. Med mera. Det finns ju mycket roligt att skriva om. Det bör sålunda vara detta jag skall göra - mer av. För visst är det så, att man skall göra det man tilltalas av. Såsom att orda - föreläsa, berätta, inspirera. Och att skriva - informera, utforska & utreda liksom att fotografera - dokumentera eller mest bara njuta av allt det fantastiskt vackra.

Just nu önskar jag mig en fotograf med ett annorlunda bildsinne, som vill samarbeta kring en bok.

Jag önskar mig också fler skribentuppdrag. Ord om t ex människor, kultur, böcker, föreningar, resor, upplevelser, vår nära natur, idrott, företag, äventyr, människors väl & deras utmaningar - eller annat - skriver jag gärna.

Det är hög tid att vandra på nya spår...

Anette Grinde
- För samtal om ord, text, föreläsningar, bild, mm - kontakta mig gärna via; anette.grinde (snabel-a) foretagshuset.net eller per tele 0708 905 731



 Knuff om fotograf - Sverige -  Bloggare om fotografVilla uthyres i Roslagen.

2 kommentarer:

kristinaeml sa...

Ja visst är det underbart att "orda" - jag älskar det också ... älskar att bygga meningar! Och enig ... skatter och ekonomi är dödstråkigt! Kul när lönen ramlar in, men resten kan kvitta :)
Så jag bytte bana ... bl a därför ... jobbat som präst i massa år och pratat sönder människors öron och nu blir det skriva artiklar mm i forskarvärlden. Hålla lite föredrag också ... från tiden i Afgh. Så jag hoppas du också får skriva mer. Du är ju bra på det har jag sett även om jag inte kommenterat så mycket.

Reflektioner Allteftersom sa...

Präst, eller pastor, vore inte så dumt. Det har legat högt på min önskelista länge. :) - men skrivandet, föreläsandet och bilderna är fantstiskt, ja. Det vore trevligt att höra ett föredrag om dina erfarenheter från din tid i Afgh. Tack, för vänliga ord om skrivandet. Det glädjer att du säger så. Må Gott, och välkommen hem./A..