fredag 25 maj 2012

å r s t i d e r n a - fotograf Mats Andersson



å r s t i d e r n a
Fotograf Mats Andersson
Texter David Söderlind
Isbn 978 91 633 5882 1
2009

Mats Anderssons fotografier är mörka, dova och vackra.
Ibland smyger sig också ljuset in.


Bilderna få mig att undra.
De får mig att längta efter svar.
Vad gömmer sig där bakom, egentligen?

Men kanske
måste jag
inte
veta

Kanske är det nog 
att bara se...känna...& längta...

Utan bilder kan vi inte vara...

Trollsjön, Västergötland (s 173-174)

Med mjuka steg
vandrar trollen
i kanten
De tittar försiktigt fram
som för att se
när Ronja kommer

Mullsjö fiskdammar, Västergötland (s 157)

Ljuvligt skira älvor 
dansar 
bortom
bortåt
sakta

Vättern vid Brunstorp, Småland (s 132)

Bortom
omslutande grönska
mjuknar 
vattnet
av tiden

Fryst
en kort sekund
ger oss en annan bild
av livet som forsar fram

Mullsjö fiskdammar, Västergötland (s 47) 

Jag skymtar vatten
nästan som en björkstam
i ett färgsprakande ljus
av höstlig grönska

Utan bilder kan vi inte vara
Jag drar djupa andetag
njuter stilla
av bildens sällsamma kraft





Boken köper du hos Mats Andersson eller Concret.




 Adlibris - Bokus - Knuff om böcker. Knuff om Isbn 978 91 633 5882 1.   Intressant.  Bloggkartan NorrtäljeNyligen.seBlogger.comKnuff bloggar.  Knuff om naturfotograferna - Sverige -  Bloggare om naturfotograf - Mats AnderssonDavid Söderlind ... Kungliga biblioteket.

Inga kommentarer: