måndag 18 juni 2012

Hembygdsföreningar i Norrtälje..

Jag blir helt förundrad. Så förundrad att jag inte tror att det är riktigt sant. Men, det är det. Det är riktigt sant.

Det finns 27 hembygdsföreningar i Norrtälje kommun. 27 föreningar som representerar ca 7 000 medlemmar. Det är underbart fantastiskt att se & höra om denna fantastiska kraft. (Se bl a debattartikeln om hembygdsföreningarna i Norrtelje Tidning den 11 juni 2012 gm att klicka på bilden här till vänster).

27 föreningar. 7000 medlemmar. Det är stort, minsann.

Jag har en hembygdsgård nära mig och jag ser deras kraft. Jag ser hur de arbetar, jag ser hur de engagerar sig och jag ser också att de blir några färre från ett år till nästa. De får svårare att dra de lass som behöver dras. Jag hoppas innerligt att de finner råd kring den svåra uppgiften att engagera fler och nya, som tar över de äldres uppgifter att vårda vår historia.

Hembygdsföreningarna och hembygdsgårdarna står för många lokala aktiviteter och ett bevarande av en stor del av vår kultur. De har oerhört viktiga uppgifter som att visa, spara, begrunda och dokumentera händelser i tiden allteftersom. De behöver observera och spara ting, bilder och texter kring hur har det sett ut tidigare och hur ser det ut idag - för att vi senare skall kunna visa våra nuvarande och framtida generationer hur våra förutsättningar har ändrats allteftersom. Deras arbete spelar roll. Det spelar en väldigt stor roll.

Jag ställer mig ofta frågan om hur vi skall se alla gårdar, föreningar och aktiviteter som finns att tillgå. De drunknar i mängden, så att vi till slut missar en väldig massa. Det är synd. I debattartikeln ovan efterlyser hembygdsföreningarna hjälp från kommunen med att göra en gemensam folder och ett bättre stöd till hembygdsföreningarna. Ja, kanske är det lösningen. Eller, kanske inte. En gemensam folder vore fint, men kanske är det inte kommunens ansvar. Kanske är det istället vårt egna, som i föreningarnas egna var för sig eller tillsammans. Om kommunen bistår hembygdsföreningarna - vad händer då med alla de övriga föreningar som finns i kommunen. Hur bistår de med resurser och kraft till dessa? I rättvisans tecken blir det då ofta inget till någon alls. 

För några år sedan gjorde kommunen en föreningsguide, där mängder av föreningar fanns representerade. Denna har jag inte sett på några år och undrar därmed om den är borttagen. Det vore synd. Den var annars riktigt bra.

För att en förening skall fungera riktigt bra krävs att det finns människor med glöd, glädje och kunskap. Det krävs många olika typer av kunskap och det krävs ledare, samordnare, följare och görare. De krävs snickare, städare, bagare, inköpare, säljare, marknadsförare, web-människor, kassörer, pappersmänniskor, skrivarmänniskor, pratare och mängder av sociala kitt. Med mera. Det krävs tålamod. Därtill krävs det insikt om att vi är väldigt olika människor emellan och det krävs skratt och glädje. Inte att förglömma krävs det också ansvar i något mått hos var och en. Det är inte bara en ordförande som driver en förening - det är alla som deltar och ingår som driver och utgör föreningen. Vi som med - gör föreningen. Vi är föreningen. Tillsammans.

Jag skulle gärna se en gemensam broschyr för hembygdsföreningarna i kommunen, men jag tror inte att det är kommunen som skall göra den. Jag vet däremot någon, som skulle kunna bidra. Jag vill också se mer gemensam handling för STF-kretsarna i närområdet, vilket jag nu börjar ser en skymt av att vi är på gång med! Jippi!.

Ja, jag skulle gärna se en gemensam handlingskraft - som gör att vi hjälper varandra att synas av fler. Ja, jag vet precis hur man gör - men det krävs att flera gör - var för sig. Och tillsammans. Det är egentligen väldigt lätt. Men - det krävs alltid lite, lite mer än en, två eller kanske t o m tre.

Lena Svenonius, med flera ordföranden i Norrtäljes alla fantastiska hembygdsföreningar, hör av er om ni vill veta hur.

A.. 
 





Länkar; * Hembygd.seTidningen Ledungen. *  Sthlms län; Länsmuseets bildbank. * Naturvårdsverket (blanketter, mm). * Hembygdsföreningar i Sthlms län. * St Eriks Gille. * Politometern.Intressant. *  Bloggkartan Norrtälje. *  Nyligen.se. *  Blogger.com  Läs även andra bloggares åsikter om  - hembygd - mm. * Norrtälje. * STF Roslagskretsen *

Mer om.... HembygdsföreningarNorrtälje. Upplev SverigeFärsna. i denna blogg...

Inga kommentarer: