tisdag 19 juni 2012

Norrtälje. Häverö Bergby naturreservat


Jag körde fel. Jag skulle åka till Häverö Prästäng, för bilder och mer information kring reservatet, men misslyckades i navigationen och kom istället till Häverö Bergby naturreservat. Det ligger längre österut, sett från Häverö Prästäng. Det ligger helt enkelt avsevärt mycket närmare Bergby Gård och Väddös norra del. Jag tänkte fel eller drömde om något helt annat och jag tittade inte på kartan. Ja, då riskerar man att hamna fel. Men, jag hamnade då istället i ett annat väldigt fint naturreservat. Så, inte är jag så ledsen för felkörningen, inte.

I Häverö Bergby naturreservat fanns midsommarblomster, smörblommor, hundkex och en väldig mängd mygg. Här luktar det också förunderligt gott. Det är nästan så att man storknar i den förunderligt vackra miljön.

Guckuskon blommar var jag än vänder mig. Jag läser att det här blommar nästan mest i hela landet. Ja, det kan man tro. De vackraste liljekonvaljerna blommar också. Är det smultron som står strax intill mån tro?

Det är fuktigt, lite murrigt och stundtals väldigt blött. Den lilla stigen i reservatet för mig runt på den ljuvlig liten promenad (2,4 km) med fågelsång, en liten ekorre och en innerligt glatt växande grönska.

Luften, doften, stillheten, vindens sus och försommarens värme gör den korta vandringen ljuvligt skön. Naturens kraft är enormt tillförande.

Naturreservatet är bildat år 1983, ägs av Naturvårdsverket och förvaltas av Länsstyrelsen.

Till reservatet kan du ta dig med buss 643 till Bergby Gård, om du inte åker bil. Bussen går från Älmsta. Från Bergby Gård får du en ca 6 km lång promenad genom ett fantastiskt Roslagslandskap (om du inte åker bil). Öppna landskap, skog, ängar och en ljuvligt slingrande väg leder oss till naturreservatet. Vilken otroligt ljuvlig natur här finns. Har du sett?

Anette Grinde






















Länkar; Intressant. *  Bloggkartan Norrtälje. *  Nyligen.se. *  Blogger.com  Läs även andra bloggares åsikter om  - guckusko - mm.


Inga kommentarer: