måndag 25 juni 2012

Ord & bild utan eftertanke?

Bilderna delas friskt mellan vänner på facebook. De syftar till att sprida glädje och inspiration. Jag håller i huvudsak med om budskapet, som ofta syftar till att berätta t ex att;
- det inte är för sent än,
- det är läge att börja nu,
- det är upp till var och en att skapa sitt liv,
- du är bra och bäst
- du aldrig skall ge upp
- med mera....

Häromdagen delade en fredsvän en sådan bild så att den passerade mina ögon. Plötsligt blev jag väldigt illa berörd.

Ja, bilden var sann - den föreställde en kvinna från någon av de fattigare delarna av vår värld. Hon satt vid vägkanten och sålde majs. Hon hade 4-5 kolvar till salu. I väntan på kunderna satt hon och läste i några papper. Jag tolkar bilden som att hon är i gymnasieåldern, att hon studerar med anledning av sin skoltid och att hon gör sin andel av familjens sammanlagda arbetstid genom att sälja något av deras magra överskott vid den dammiga vägkanten. Hon är en av miljontals kvinnor som gör just så. Hon bidrar med sin tid till familjens väl - utifrån det som just de har.

I den klämmiga facebooktexten - som också den är sann - framgår att du aldrig skall ge upp. Ja, det är viktigt att vi ser och minns just detta.

Varför blev jag illa berörd?

Västerländsk klämkäckhet passar ibland väldigt illa ihop med bilder av människor från helt andra kulturer och livsförutsättningar. För mig blev bilden (tillsammans med texten), som jag så ofta sett i verkligheten, ett hån mot alla de kvinnor och män som verkligen har det så. Situationen utgör ett faktiskt medelvärde i deras kvarter.

Hundratals miljoner människor har det just så.  

Anette Grinde



Länkar & sånt; Intressant . Bloggkartan Norrtälje. Nyligen.se. Blogger.com. Knuff om fattigdom - skolgång  - Indien. Bloggare om barnarbete - fred. Ickevåld.

Inga kommentarer: