måndag 2 juli 2012

Familjesplittring...


Söndag 1 juli. Jag läser en kort notis i DN och anar en stor familjetragedi. En familj skall utvisas. Mamman skall till ett land. Pappan skall till ett annat. - Och barnen skall delas däremellan.

Jag tänker att de har flytt. De har oroat sig, våndats. De har brutit upp för att skapa ett nytt liv på en annan, tryggare, plats. Och att de har träffats under fel förutsättningar.  De verkar ha fattat tycke för varandra på fel plats och i fel tid.

Sverige. Landet med de stora ytorna och den underbara grönskan. Landet där drivna människor kan starta egna företag och försörja sig själv och de sina. Åtminstone om de får - och inte hindras av omåttliga regler.

Sverige. Landet där vi utvisar barn till ovisshet och katastrof. Landet där vi delar familjerna. Landet där vi, i våra hjärtan, saknar plats.

A..





Centerpartiet. Folkpartiet. Socialdemokraterna. Kristdemokraterna. Moderaterna. Miljöpartiet. Alliansen.se. Politometern om flyktingar. Intressant. Bloggkartan Norrtälje. Nyligen.se. Blogger.com. Flyktingbloggen. Christian Norlin. Fristadsfonden. Knuff om flyktingpolitik.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Nu kommer mamman och pappan från varsitt europeiskt land. Inte från Kongo eller
Kuba. Det kanske du skulle ha haft med
i din info. Sen kan jag tycka det för den enskilde känns som grymt byråkratiskt.
Men det är märkligt hur du som många andra
bara tar fram en bit av hela storyn.

Reflektioner Allteftersom sa...

Hej BG.

Ja, visst skriver jag utifrån en bit av bilden. Jag har naturligtvis inte tillgång till hela bilden i just detta ärende. Men, jag finner det fortfarande tragiskt att-om-när vi delar familjer - och att-om-när barnen hamnar i kläm.

Har du hela storyn, så berätta den gärna. /A..