torsdag 23 augusti 2012

Dugnad.

Dugnad, låter som ett bra ord. Det gillar jag. Jag läser i tidningen Vi Läser att det är ett gammalt norskt ord som betyder att arbeta tillsammans utan att få betalt. Det låter som ett ord - eller något jag praktiserar - ofta i flera olika ideella engagemang. Det tillför.

Dugnad.
Det borde göras ofta. Av många. Tillsammans.

Däremot gillar jag inte ordet samtid. Det används i tid och otid, som om det vore något särskilt med det just nu. Men det är det ju inte. Däremot är det ju något särskilt med tiden vi lever i just nu. Det är alltså bara ordet samtid som jag inte gillar. Inte själva samtiden.

Samtiden bör för övrigt kunna användas till dugnad. 

A..


LänkarKnuff - Intressant.  Bloggkartan NorrtäljeNyligen.se.  Bloggportalen.se.   Knuff om dugnad -   .  Bloggare om dugnad - samtidBlogger.comWikipedia om dugnad. Wikipedia om samtid.

Inga kommentarer: