söndag 7 oktober 2012

10 km

Rundan idag blev 10 km. Det var de första springstegen efter Berlin marathon. Kanske blev vilan i längsta laget, men så fick det ändå bli. Nu får jag vara igång igen, så att jag får fart till nästa lopp. När det nu blir.

Jag tog skogsrundan, medsols. I fel skor. Det fick också bli utan gps (tid), eftersom laddningen trasslar. Utan klockan kan jag nästan inte springa. Gissa tiden är ju lika med noll. Korkat, eftersom det går lika fort eller långsamt ändå. Men, måsten är måsten, eller hur?

Hösten är här. Färgerna ändras dag för dag. Idag var också solskenet här. Jag mötte mängder av människor på rundan, där jag annars sällan möter en levande varelse. Förutom något vildsvin emellanåt, och någon älg och kanske några rådjur förstås. Idag drällde det istället av cyklister och vandrare. Kanske var det det fantastiska höstvädret som fick dem att gå ut och lufta sig i den fantastiska naturen.

Imorgon börjar älgjakten i våra trakter. Då är det läge att låta bli skogsrundan. Kanske är den då inte riktigt säker. Jag tror mig inte vara beredd att chansa, eller förstöra för jägarna genom att skrämma skogens konung åt ett annat håll för den delen. Jag får springa en annan runda tills jaktlagets sittningar i skogskanterna är över. De senaste åren har det varit överstökat på ett par timmar, så uppoffringen behöver inte vara så stor.

Innan springturen idag tog jag en rask stavgångspromenad på ca 6 km. Det är en väldig skillnad att gå med stavar (i detta fall pumpstavar, 6 kg) i jämförelse med att gå på en vanlig promenad. En vanlig promenad ger mig inte träningsvärk eller frestar på nya muskler men det gjorde verkligen stavgången. Stavarna pressade mig onekligen till stuns i steget. Jag kan nästan slå vad om att det tillför plus till min löpning. Kanske är det också läge att arrangera en stavgångspromenad med STF/Roslagskretsen i höst. Kanske är det något som frestar våra vänner där? Den som lever får se vad det blir av.

Nåväl. Löpning, gympa och stavgång skall tillföra plus till mina maratontider i framtiden. Det är i varje fall min starkaste förhoppning. Kanske borde det tillföras några simtag däremellan också. Vi får se, vi får se.

Huvudsaken är jag håller lillasyster efter mig. Hon får inte klå mig, som hon gjorde när vi sist stod på en startlinje tillsammans. Så, nu gäller det att ligga i.

Anette Grinde


 






Intressant.  Bloggkartan NorrtäljeNyligen.seBlogger.comKnuff bloggar.  Knuff om - löpning - stavgång -   Bloggare om älgjakt - jaktlag ...

Inga kommentarer: