söndag 23 december 2012

Ett oskyldigt litet barn ....

Läs artikeln i DN Söndag, idag.
Jag läser i dagens DN och känner tårarna stiga. Jag kan nästan inte hålla tårarna borta när jag läser artikeln om paret som adopterar sin dotter ifrån Litauen.

"Efter att spädbarn hittats i papperskorgar beslutar landets parlament att införa luckor i sjukhusväggarna, så kallade "baby boxes" där mödrar kan lämna sina nyfödda barn anonymt. Sedan januari 2011 har 17 spädbarn lagts i lådorna." - läser jag i artikeln.

Skribenten har följt paret under en tid och skrivit en mycket bra artikel -  men, åh, så ont det gör när jag läser om barnens utsatta situation. Om deras situation på barnhemmet, om frånvaron av resurser och om mödrarnas fasansfulla beslut att lämna ifrån sig sina barn - för att de av olika skäl inte klarar av dem. Ja, visst är det bättre att lämna dem i en lucka i väggen på ett sjukhus än i en papperskorg. Men, åh, så fruktansvärt de ändå har det. De, där bara ett kort havsskutt bort. 

Anette Grinde

Intressant.  Bloggkartan NorrtäljeNyligen.seBlogger.comKnuff bloggar.  Knuff om  Litauen - adoption - adoptionscentrum - Bloggare om utsatta barn - ...

2 kommentarer:

Anonym sa...

Det är sorgligt men adoption (dvs. barnhandel) är inget bra det heller när det sker till andra länder.

Reflektioner Allteftersom sa...

Barnhandel? Adoption är väl ändå inte barnhandel./A..