söndag 7 april 2013

Sportsöndag....

Sport är trevligt och utvecklande, men visst är det för sorgligt att rapporteringen nästa bara handlar om män. Världens befolkning består av 50% kvinnor och 50% män. Då är det väl ändå väldigt märkligt att man nästan bara finner män på sportsidorna.

Sportsöndag DN 7 april 2013. Sid 1 - fotboll manlig. Sid 2 - han är stenrik och mäktig. Sid 3 - en kant med SM-damer basket. Vi tackar och bockar. Sid 3-4 - Ett stort uppslag med bilder på män från AIK. Sid 4 - en kant med en liten hörna om damkronorna och en minihint om Anette Norbergs avslut. Sid 6-7. Idel män. AIK igen. Sid 8-9. Män. Ishockey. Och ja, en liten hörna om damernas VM-fiasko. Vi tackar för uppmärksamheten. Sid 10-11 - resultatbörsen. Sid 12 - en spalt dam och fyra spalter herr.

Argumentet för flest män brukar vara att det är mest män som är åskådare och intresserade av sport. Och därför också de största konsumenterna. Ja, det må så vara, men jag är också intresserad men får inte chansen att "konsumera" intressanta artiklar & intressant sport - och många andra kvinnor med mig. Jag är inte ett spår intresserad av fotboll och ishockey. Jag är däremot road av t ex triathlon, simning, löpning, multisport, konståkning eller hästsport. Med mera. Där finns det kvinnor och män som utövar sporterna och där finns det kvinnor och män som betraktar. Om det skulle jag mycket gärna läsa.

DNs sportsöndag är tragisk. Det är hög tid för ändring.

A..


Länkar & sånt;  
Intressant.  Bloggkartan NorrtäljeNyligen.seBlogger.comKnuff bloggar.  Knuff om DN -  Bloggare om  Sport om män - sportsöndag -  ... 

Inga kommentarer: