onsdag 12 juni 2013

Den ultimata löparguiden

Norstedts.
Den ultimata löparguiden - Snabbare, starkare, bättre
Edwards - Foster - Wallack
ISBN 978 91 1 304966 3
2012

Spring snabbare och bli starkare! Intresset för löpning har ökat lavinartat de senaste åren och över 37 miljoner människor världen över ser sig som aktiva sportlöpare. Forskningen har också gjort enorma framsteg inom löpningsområdet.

I Den ultimata löparguiden finns för första gången den mest ban­brytande idrottsmedicinska forskningen och de mest praktiska idrottsstrategierna samlade.

Boken tar bland annat upp:
- Det svarta hålet. Det nyttigaste av de nya begreppen inom löparträning. Hur du ska undvika träningszonen som hindrar framgång och återhämtning.
- Pulszonträning. Uppdatering av den erkända träningsmetoden som ger högre fart och är en objektiv måttstock för hur mycket din kropp arbetar.
- Perfekt löpning. Lär dig att finjustera din löpstil från fotnedslag till armsving, så att du på bästa sätt undviker skador.
- Skräddarsydd träning. Lär dig att fokusera din träning och målsättning utifrån din individuella kapacitet.
- Spring mindre för att springa snabbare. Du lär dig hur alternativ träning som cykling, simning, rodd, trappmaskin och så vidare inte bara är ett kul avbrott från löpningen utan helt nödvändiga aktiviteter för att springa snabbare och bättre.
- Ät rätt, ät gott. Rätt kost vid rätt tillfällen är avgörande för att du ska kunna springa långt och bra, hålla vikten och kunna återhämta dig efter hårda pass.


Fantastiska löparsteg fyller stunden för många människor, men vi når inte riktigt ända fram för att göra det riktigt snabbt. Vi står och stampar i vår utveckling. Vi kommer helt enkelt inte dit vi vill och vi undrar varför. Ja, svaret är naturligtvis att vi inte tränar rätt. Vi springer för mycket eller för lite. Vi är för ensidiga och vi glömmer vilan eller komplementen. Den här boken ger oss en hel del kloka råd. Den gör mig glad och inspirerad. Den stärker min tro att det är bra att träna olika, att variera och att lära sig nya idrotter - men också att man blir duktiga på det man över på. Vill jag bli en duktig långlöperska så måste jag springa långt, men också kort. Det är också helt ok att cykla, simma och paddla. Boken får mig också att inse att jag måste återvända till gymmet och de olika gympapassen. För det är allt detta tillsammans som gör mig stark, glad, duktig och rask. Och just det vill jag ju bli.

Den ultimata löparguiden lotsar mig till fler idrotter, som komplement, skadeförhindrande och återhämtande men också som en insikt om hur rätt det är att träna mångsidigt. Den lotsar mig till tanken om kosten, igen. Det är svårt att ändra sina vanor, men efter flera löparböcker med samma budskap kan det noteras att det är viktigt. Kosten påverkar mina resultat, precis som det påverkar mitt dagliga välmående. Boken lotsar mig också till glädje, pulstanken, insikten om värdet att röra på sig och den får mig att vilja göra mer.

Underbara fantastiska rörelse - den som gör mig glad. Den som fyller mig med glädjefylld njutning, särskilt när solen skiner. Rörelsen - som förhoppningsvis gör mig fysiskt & mentalt hel längre genom livet. Och den som gör att jag håller mig sund, frisk och hel här och nu.

Denna bok gör mig glad. Den ger mig än fler skäl för mer - och bättre - rörelse.

Under de dagar när jag springer i naturen blir också utekartan en följeslagare. Den täcker mina områden, Roslagen och Stockholm, i lagom bitar och är så detaljerad att jag lätt kan hitta t ex Roslagsleden utan att springa vilse. Kartor saknades i Gunnika Isaksson-Luttemans bok Vandra Roslagsleden men med utekartan så blir det absolut möjligt att välja rätt sträcka utifrån boken och också känna att man hittar rätt efter leden. Utan utekartan blir jag inte nöjd med boken, eftersom det är svårt att springa (eller vandra) efter bara en textmassa.

Njutning står på agendan, genom läsning och genom aktiv, hälsofrämjande rörelse.

Anette Grinde

 
Länkar & sån´t. Intressant. *  Bloggkartan Norrtälje. *  Nyligen.se. * NT-bloggar. * Bokus. * Norstedts. * Kungliga biblioteket. * Adlibris. * Sundsvalls stigar. * ISBN 978 91 1 304966 3  * Utekartan.se * Calazo förlag. * Det perfekta löpsteget.

Inga kommentarer: