måndag 1 juli 2013

Heja Heja, Svenska Freds ....

Pax nr 2 - 2013 når mig i posten. Jag är tacksam att slippa webbtidningen, då jag hellre bläddrar i en papperstidning (även om det inte är vänligt mot skogen).

Jag läser "Under knappt två månader har årets gäng värvat över 630 nya betalande medlemmar och ökat Svenska Freds årsinkomst med 400 000 kr."

På bilden finns fem värvare. Vad jag förstår är de anställda av föreningen. Det kostar förstås lön, arbetsgivaravgift, försäkringar, kampanjtröjor och annat för personalens väl. Personal är inte en nådig kostnad så kanske blir det ändå inte så mycket pengar kvar i kassan. Jag förstår att det ändå måste löna sig att ha en sådan värvningskampanj. Tänk, så många de måste ha talat med och mött. Tänk, så många de måste ha försökt påverka och skapa nya tankar hos. Och tänk, så många nya medlemmar som har anslutit sig till den fredssträvande rörelsen.

Bara medlemmar är bra att ha även om de inte ger ett så stort överskott kvar efter avräkning av rekryteringskostnaden. Det ger en sorts tyngd bakom orden för den som sen ordar om föreningens frågor. Det är som om de som ordar talar för alla, trots att vi (medlemmarna) inte vet vad de tänker säga. - Mer än att det handlar om fred och en vapenfri värld förstås.

En annan god tyngd vore förstås om alla de nya medlemmarna (& de gamla) bestämde sig - var för sig och/eller tidsammans - för att orda för fred och en vapenfri värld, i en lagom spretig och olik form. Tänk, vilken kraft det vore. Om du pratar om freden och dess möjligheter och om jag skriver om den. Och om din vän pratar vidare eller skriver svar. - Och om ytterligare någon eller några finner fler skäl till fred och en värld utan vapen och ordar om detta igen och igen. Bara där är vi oerhört många fler som talar för det självklara, än om vi bara nöjer oss att betala en avgift och sedan sitta tysta och vänta på att andra skall orda för en fredlig värld.

Så. Ja, det är viktigt med fler medlemmar till bra organisationer eftersom det ger fler möjligheter till möten med människor och mer människor som kan vara intresserade av att ta sig ton i debatten. Heja Heja, säger jag därför till Svenska Freds- och skiljedomsföreningen och deras värvningskampanj som helt klart skapar mer.

Heja Heja, fortsätt så.

Anette Grinde


Länkar & sån´t. Intressant. *  Bloggkartan Norrtälje. *  Nyligen.se. * NT-bloggar. * Svenska Freds.




 

Inga kommentarer: