fredag 2 augusti 2013

Fotografen

Fotografen
Eva Rydinger
Ordberoende förlag
Isbn 978-91-978517-4-9
2013
www.ordberoende.com






Hudnära.
Ja, texten är hudnära.
Nära.

Alla karaktärer i boken är skadade. Skadade i kanten, längtande och sköra, trots att de är hårdhudade, verkliga och vardagliga. De bär alla sin mask. Jag ställer mig frågan om vi alla gör det i någon form. Om vi alla bär saker inombords som vi aldrig talar om, inte ser eller inte vill se.

Boken handlar om fotografen Vanjas liv, om hennes kunskap och hennes historia. Hon är fångad i kärleken, men kan inte hantera den innan hon kan klura ut varför hon är som hon är. Gjort upp med sitt liv. Boken handlar också om andra kvinnor, med likartade men helt andra problem. Alla bär på en historia som behöver tas upp i ljuset. Fästas på bild och kanske också kläs i ord. För att bli lättare att bära, och kunna förändra.

Sara. Magdalena. Johanna. Kristina. Med flera. Ja, kvinnornas kärlek till sig själva - eller kanske snarare frånvaron av denna, det liv de fått och hur de förhåller sig till detta ger mig nya tankar. Kvinnorna följer mig genom natten, får mig att undra vad det blev av dem sen. Jag saknar historierna som visar hur de utvecklas och var de tar vägen. Boken ger mig bara svar på hur - eller att - Vanja ändrar sin riktning, men inte alla de övriga. De lämnas som om de inte betydde något. Som tomma spår.

Jag känner saknad när jag läst klart. När den sista stavelsen är svald och ficklampan är släckt. Jag saknar kvinnorna och jag vill veta mer. Jag känner dem kvar i mig. Ja, hudnära. Mörkret sluter sig runt mig i den Öländska natten. Kvinnorna och deras väl följer mig sakta in i mina drömmars värld.

Fotografen, av Eva Rydinger, är läsvärd. Den föder nya tankar.

Anette Grinde
  

Adlibris. Bokus. Eva Rydinger. Mer länkar & sånt;  Intressant.  Bloggkartan NorrtäljeNyligen.se.  Knuff bloggarPublicerad i Miljömagasinet.



  

Inga kommentarer: