tisdag 27 augusti 2013

Krönika Helg - 23 augusti 2013

Älskade sommar. Lämna oss inte än.

Sommar. Du älskade varma njutbara sommar som snart går mot ditt slut. Stanna en stund till, är du snäll. Jag vill inte att du lämnar oss än. Våra rörelseaktiviteter blir så mycket lättare när du är här. Att idka uterörelse i kyla & höstrusk lockar inte än, även om jag ändå vet att det på något sätt är helt ok. Rörelsen och upptäckterna i alla aktiviteter vi företar oss måste få gå före väderproblematiken, helt enkelt.

För min del har sommaren varit fantastisk, men också lite jobbig. Problemet är att det finns alldeles för många roliga aktiviteter att göra. Det finns inte tillräckligt med tid för att hinna med paddling, vardagslöpning, cykling, simning, vandring, tävlingar, maraton- och ultralöpning och dessutom få fram inlinesen eller motorcykeln. Några av aktiviteterna hamnar på listan att göra sen och då saknar jag dem stort, även om det är fantastiskt med allt man ändå kan hinna med. Möjligheterna finns verkligen, när man kan, vill och gör. Man behöver inte åka till andra sidan jorden. Här hemma finns onekligen mängder av aktiviteter att göra.

I september kan man t ex vandra med STF, paddla med Friluftsfrämjandet, sjunga i kyrkans kör, springa med Marathonsällskapets eller Rånäs 4Hs sympatiska lag, spana efter naturens under med Naturskyddsföreningen eller leta efter svamp i allemansrättens ljuvligt doftande skogar. Man kan också springa en högst lagom och glad tävling uppe vid Campus Roslagen i mitten av september. Rånäs 4H arrangerar loppet och Roslagens Sparbank sprider aktiv glädje och god inspiration.

Älskade sommar. Plötsligt längtar jag ändå till hösten, med alla dess nya möjligheter och till vintern när skidorna och skrillorna äntligen får nyttjas igen. Eller när den tjocka sköna mössan får dras ner över öronen i den ljuvligt kylslagna vintertiden. Tiden när drivor av vacker vit snö syns över nejden. Då är det ju ändå härligt att få njuta att den rena och klara luften, eller hur?

Bortsett från att livet från tid till annan är rent bedrövligt, så är det också helt fantastiskt underbart. Jag är alldeles övertygad om att aktiv rörelse och ett flertal roliga aktiviteter gör livet avsevärt mycket lättare att leva.

För mig ger rörelse ljuvliga glädjeendorfiner, som ger lust för mer. Mer lust. Mer glädje. Det är skäl nog att anstränga mig för än mer rörelse. Och än mer roliga aktiviteter, gärna i föreningslivets famn.

Mantrat är som min fina dotter Sofie sa när vi reste i Indien, när hon skulle kliva på den kraftigt överfulla bussen. - Principen är att alla som vill skall med.

Häng på, vetja! Det finns plats för fler.

Anette Grinde


 

1 kommentar:

Markus "LAKE" Berglund sa...

För de som vill läsa mer om Sparbanksloppet och Norrtäljeklassikern så finns det mer information på Sparbankens hemsida. Såklart. :-)

http://www.roslagenssparbank.se/privat/index.htm?contentid=CID_1249234