tisdag 17 september 2013

Vågar du stå för vad du tycker?

Blod är ett billigt pris för frihet
- rapporter från Kairo till Aleppo
Staffan Lindberg
Bokförlaget Atlas
2013.
www.bokforlagetatlas.se

Staffan Lindberg har skrivit en bok om människor från Syrien, Egypten och Iran. Människor som längtar efter frihet. Han har mött människor som vill göra skillnad. Boken blir, för mig, känslosam. Jag blir frustrerad över världens handfallenhet över läget i Syrien. Hur länge skall dödandet få fortgå? Hur länge skall barn, kvinnor och män tvingas leva i detta våld? Hur kan världen tillåta att det fortgår? - Nej, jag menar inte att USA skall anfalla Syrien. Jag menar att det måste göras med fredliga medel, utan att barn, kvinnor och män dör av stridsmaskiner eller tortyr.

Boken ger inte anledning till glädje mer än att det är glädje att Staffan Lindberg har skrivit boken. Den gav också anledning till ett leende när motståndsmännen satt en hel natt och skrev Frihet på två tusen studsbollar, som de vräkte ut över stadens gator. Jag tänker, med ett leende i mig, att det var en fantastisk ickevåldsbragd, att göra just så. 

Någon särskild ickevåldsbragd kan inte gottskrivas regimer som drar ut naglarna och torterar barn, eller skjuter mot allt som rör sig. Eller fäller bomber och raketer över sjukhusen i staden. Eller omringar kvinnor och utsätter dem för sexuella övergrepp, för att tysta dem.

Den inledande frågeställningen i boken - den om vi vågar stå för vad vi tycker, när rädslan krypen in under skinnet, när hot om sin egen, vännernas och familjens säkerhet står på spel - behöver vi begrunda. Frågan är om det går att begrunda den tillräckligt, innan man står där, fångad i rädslan. Eller i den känsla som gör att man ställer sig över rädslan.

Frihet.

Vad lägger vi i begreppet? Varje gång jag ser att jag begränsas av någon eller något, blir jag frustrerad. Om jag vänder  blicken åt ett annat håll eller om jag vänder och vrider på frågan beror på situationens läge och på min egen situation.

Friheten är viktig. Varje form av begränsning skaver i mig, även om jag lever i ett land med en relativ frihet. Ibland skiner begränsningen igenom, när någon aktivt försöker hindra. Ibland utan att själv förstå att hen hindrar. Eller när hen säger sig inte hindra, utan istället bara lotsa, berätta och leda lite fint.

Frihet.

Även jag är rädd. Fröken Räddhare, helt utan mod. Vad skall då inte människorna i Syrien, Egypten och Iran vara, tänker jag när jag läser Staffan Lindbergs ord.

Anette Grinde

 

Tidigare inlägg om boken i denna blogg hittar du här  ...
 


Mer länkar & sånt;  
Intressant. Bloggkartan NorrtäljeNyligen.seKnuff bloggar -  -   -  -  -  -  - demokrati - mänskliga rättigheter - våld - Kairo - Aleppo - ickevåldAdlibris - Bokus -  Atlas - Ickevåldfrihet - Staffan Lindberg - Twitter - Aftonbladet - Aftonbladet - DN - Bokmässan -

  

Inga kommentarer: