måndag 21 oktober 2013

Redaktören ordar (ML nr 4/2013)

Ja, så var det dags för ett nytt nummer av Marathonlöparen igen. Detta nummer är fullspäckat av löparäventyr, där våra medlemmar delar med sig av sina äventyr. Det är glädjande & fantastiskt att läsa om allt de företar sig och att kunna vara en del av detta. Det gör mig riktigt glad.

Det talas om skador ibland. Jag försöker undvika dem och har klarat mig väl de sista åren. Både jag och min sambo har också klarat oss väl från sjukdomar. Det är glädje att känna att hälsan och kroppen hänger med, så bra som den gör. Jysst mat och rätt dos träning i kombination med livet övriga ingredienser känns viktiga att få till.

När mina benhinnor krånglade häromåret bytte jag från jympaskor till högklackat. Benhinnorna blev ok på bara några dagar av detta skoval. När jag talar med snickaren om korta och onda hälsenor skrattar han bara. Rådet är att göra som snickarna, de med de långa hälsenorna. De promenerar på branta tak och får därigenom långa och fina hälsenor. Därtill får de en otrolig styrka genom att samtidigt plocka tegelpannor, med lyft och bärande upp och ner längs taket. Ja, med tunga lyft på stegar och med langande av ställningar och virke bygger de också en hel del kraft. De behöver inte gå på gym, har vi förstått. De får sin dos direkt i jobbet. Det är annat för oss kontorsråttor. Vi får inget gratis i jobbet.

Min sommar har varit njutbar. Den har badat i rätt mycket sol & ljuvlig värme. Jag har sprungit Sthlm Marathon (ok, det regnade där), Ölands Marathon (väldigt varmt), cyklat Cykelvasan (95 km - fruktansvärt roligt och på gränsen till livsfarligt) och sprungit maraton i ett regnigt Reykjavik. Någon motorcykeltur har vi tyvärr inte hunnit med, men en hel del rörelse. Det är ljuvligt och det får ändå förlåta bristen i mc-njutandet. Vi får hoppas att vi har några år till på oss, att njuta av allt det goda i detta livet.

Jag har också sett andra njuta och sprida glädje omkring sig. De fyra tjejerna i Skåne som anmälde sig till Ironman i Kalmar och gjorde var sin fantastisk bedrift. Jan-Erik Ramström som sprang helt fantastiskt i Skövde 48H och Kristina & Carina som gjorde en underbar resa genom mängder av länder. De är mina nya idoler. De som höjer sin ribba och gör det med ett leende på läpparna. De tillför glädjekraft till mig och många andra. Mer sådant vill jag gärna se.

Det finns verkligen gott om maraton & ultralopp landet runt att njuta av i närtid, trots att hösten nu är här. Vad sägs om Sörmland Ultra, Umemaran, Göteborgs Marathon, Växjö Marathon, Bromölla Marathon, Vintermarathon (som vi i Marathonsällskapet tillägnar Jan Linds Minne), Borås 6H, Luciamarathon i Bovallstrand eller Personliga rekordens tävling i Växjö? Anmäl dig i tid, så du inte blir utan plats. Skriv sedan om din bedrift och glädje, och be någon hänga med och coacha och fotografera under loppets gång.

Min önskan är som vanligt - mer rörelse och mer äventyr åt folket! Och att vi/ni låter andra ta del av äventyrsglädjen som går i rörelsens spår.

Anette Grinde
Redaktör Marathonlöparen
marathonloparen (at) marathonsallskapet.se
www.marathonsallskapet.se


Dela gärna detta inlägg t ex via Facebook, Google eller Twitter! Genom att synas ofta blir vi fler. Marathonsällskapet och dess tidning har då en möjlighet att få större spridning och bli ännu bättre, genom att det dyker upp fler människor som vill ge av sin tid, sin glöd och sin kunskap. Ditt bidrag är värdefullt.

Mer länkar & sånt;  Intressant. Bloggkartan NorrtäljeNyligen.seKnuff bloggar -   -  - Luciamarathon - SUM (Sörmland Ultra Marathon) - Göteborgs Marathon - Marathonlöparen - Tjejmarathon -


 

Inga kommentarer: