fredag 8 november 2013

Samtal mellan människor ...

Kommunikation.
Eller samtal mellan människor.
Eller hur vi säger och gör.
Och vilka budskap vi sänder.

När jag verkar i en fantastisk organisation, i en specifik roll, så agerar jag utifrån den. Om jag är ekonom så gör jag på ett visst vis och om jag är ordförande så gör jag på ett annat. Om klimatet är tillåtande agerar jag på ett visst sätt och om klimatet är hindrande så agerar jag på ett annat. Det är, som vi alla vet, rätt svårt att vara människa och det är rätt svårt att agera helt rätt i alla situationer. Vi har att förhålla oss till det som finns där vi verkar - eller vi har att utmana, ställa krav och försöka förändra. Vi är, som vi är. Och vi ändras i våra olika roller. Vi förändras om vi byter roll, men vi är fortfarande kvar i det som vi är, som enskilda individer, med de värderingar och med den kunskap vi bär med oss.

Jag besökte igår ett seminarium som berörde frågan om medlemskommunikation, eller kanske mer om kommunikation rent allmänt. Den hölls av Trinambai Consulting och Praxikon i en miniliten, men väldigt trevlig, lokal på Horngatan i Sthlm. Seminariet var tilltalande, och kan ses som en liten marknadsföringsstund för organisationernas egna kurser. Kurser som då frestar eftersom stunden innehöll klokskap och glädje. Det skapade många tankar hos mig, som ger anledning till glädje och frustration.

Vad och hur säger och gör vi i våra olika roller? Vad och hur säger och gör vi, när vi uppmuntras eller när vi hindras? Vad och hur säger och gör vi, när miljön och budskapen inom organisationen är tydliga?

När jag applicerar dessa tankar på de olika organisationer jag finns i, börjar jag fnissa. Ja, jag fnissar igenkännande, och med inslag av frustration.

Så onödigt dumma vi är. Så uselt vi nyttjar varandras kompetenser. Så gräsligt det är med maktmänniskor och ledare som hindrar andra att blomstra. Så lite vi förstår och så mycket vi har att lära. Av varandra. När vi tillåter varandra och när vi känner oss trygga.

Det är svårt att vara människa, eller hur?

A..



Trinambai Consulting. Praxikon. Företagshuset. Mer länkar & sånt;  Intressant. Bloggkartan NorrtäljeNyligen.seKnuff bloggar -  -  -   - föreningsdemokrati - kassör - styrelsemöte - styrelsekursvalberedningFöreningskunskapårsmöte - ansvarsfrihet - stadgar -

Inga kommentarer: