söndag 1 december 2013

Du utmanar oss...

Du utmanar oss, sa hon, och vände ryggen till. Jag minns det som igår, trots att det nu är ganska många år sedan hon uttalade orden. Du utmanar oss.

Jag har ofta tänkt på hennes ord och jag har så ofta undrat över hennes vidare göranden. Jag har förstått att den aktuella organisationen inte klarade utmaningar av den sorten som innebar att man såg och behandlade de viktiga frågorna som låg på bordet, att man fångade olikheterna hos människorna och tog tillvara den kompetens som fanns i och nära organisationen.

HR-frågorna sköttes av en HR-ansvarig. Hos henne fick samtalen plats, som en terapistund hos någon som inte hade kompetens i frågan. Frågan togs inte vidare med den som var berörd. Det var helt ok att bara sitta hos henne och säga sin mening. En dag sade hon, nu är facket inkopplat. De som var berörda var fortfarande inte en del i samtalet, vare sig var för sig eller tillsammans med facket. En person blev utsatt för en konfrontation, där en mot fem skapade en mycket utsatt situation.

Jag tänker att styrelser, HR-ansvariga och ledningsgrupper har en mycket viktig funktion i organisationer. Som att de har ett ansvar att måna om det kapital de har att förvalta, inte sätta sig tysta och bara betrakta, som att de själva - som individer och som grupper - inte är en del av problemet. Jag tänker att människor som säger att någon eller något utmanar, behöver begrunda de strukturer de hänvisar till och också sig själva. De behöver begrunda dem och det som utmanas, och inte bara tyst blunda och vända ryggen till.

Jag tänker nog också att man gör sig skyldig till ett grovt tjänstefel, när man hanterar frågorna med tystnadens flathet.

A..


Mer länkar & sånt;  Intressant. Bloggkartan NorrtäljeNyligen.seKnuff bloggar -  -  - tjänstefel -    - hr-ansvarig - utmaning - kompetens - ... 

Inga kommentarer: