torsdag 19 december 2013

Hög integritet... ?

Jag läser en platsannons där arbetsgivarens förutsättningar är att den sökande skall ha hög integritet. Ordet är intressant och jag ställer jag mig (& dig) frågan, vad innebär hög integritet? Är innebörden samma för mig som för dig?

Någon svarar att man har en mur omkring sig där ingen vågar gå in, att man utstrålar kyla. Nej, det kan knappast vara det som arbetsgivaren eftersträvar, tänker jag.

Jag tänker nog snarare att det handlar om att stå för struktur, ordning, juridik - rätt helt enkelt - och att inte vika ner sig från sin uppfattning, från sitt rätt, från det som är rätt (förutsatt att det faktiskt är rätt) när det motar. Att vara omutbar.

Så.
Hur hög integritet har vi, nu då? Du och jag? Och hur står vi för den? Och hur irriterade blir vi för graden i vår nästes integritet?

A..


Mer länkar & sånt;  Intressant. Bloggkartan NorrtäljeNyligen.seKnuff bloggar -   - ...
  

Inga kommentarer: