lördag 1 februari 2014

Vänlighet gör mig glad.

Mellan jul och nyår blev jag vittne till en krock i en korsning i Norrtälje. Det blev plåtskador och inga personskador. Det är lite vånda att skriva papper i en sådan situation, så jag hjälpte dem att få ordning på detta, (pappersvan, som jag ju är). Jag har tänkt på dem en del sedan det hände, och hoppats att allt är väl med dem. Igår fick jag ett vänligt vykort - ett tack för hjälpen, från en av de som var inblandade i olyckan. Det gjorde mig glad och det väcker också mina tankar kring hur ofta vi gör de små enkla glädjande handlingarna i förhållande till andra.

Jag tänker att vi oftare skall göra så. Tacka, när någon gjort något som gjort oss glada. Ett vykort är en liten, liten handling - som kan göra stor skillnad för den som får det. Eller ett mail, telefonsamtal eller ett möte. Det är egentligen rätt lätt att uppmärksamma andra som gör gott. Men hur ofta gör vi det?

Har du någon i din närhet som gjort något bra på sistone? Har du berättat det för denne? Att du tycker att hen har gjort något bra, att handlingen spelat roll för någon annan. Positiva ord, allvarligt menade, till andra spelar roll. Vi bör använda dem i överflöd.

A..


Inga kommentarer: