lördag 24 maj 2014

EU-val 25 maj 2014 ...

Så. Nu är det inte lång tid kvar innan det måste vara gjort. Valet står för dörren och välja måste vi göra. Men, inte är det lätt. Inte alls så lätt.

Moderater. Centerpartifolket. Folkpartister. Kristdemokrater. Pirater. Miljömänniskor. Vänsterfolket. Feministerna. Och sosssarna. Ja, men alla har ju i någon form något gott, kan jag ju se. Jag har, nu i min vuxna ålder, mest sett mig själv som en högertyp. Jag skrattar då lite (rått) gott när valbarometrarna för mig till Socialdemokrater, Miljöpartiet eller Centerpartiet. I nämnd ordning.

Oavsett vilket, är det nu dags att bestämma sig. Med eller utan valbarometer. Min röst faller på den som tror på öppenhet & integritet, ansvar för miljön, en god & ansvarstagande företagskultur, värdighet i förhållande till andra människor, jämställdhet & ett samhälle fritt från diskriminering, schyssta skatter, gemensamt ansvar för utveckling, länder och folk. En stor dos eget ansvar, men med omsorg om varandra. Betydligt mer civilkurage hos de enskilda människorna, förutom hos politiker, partier och statsapparat. Rent vatten till alla, skolgång till alla ungar och fred i världen förstås. Jysst tillsammans, för hela världens väl, alltså.

Så.
Nu är det dags att lägga sin röst.

A..



Länkar; Knuff - Intressant. Bloggkartan Norrtälje.  Bloggportalen.se.  Knuff om EU-val - Bloggare om EU-debatt  -  Blogger.com. Valmyndighetern. Valkompass Aftonbluddret. Valkompass SVT. Ickevåld. Mp hos Politometern.  

Inga kommentarer: