lördag 17 maj 2014

Fantastiskt gott ....


Jag bakar energikaka med nötter och torkad frukt. Utan några som helst onyttigheter, vad jag kan bedöma.

Det sägs att du kan variera ingredienser i det oändliga med andra torkade hackade frukter eller bär ex. dadlar, blåbär eller äpplen. Jag har ännu inte provat, men det låter trovärdigt.

Linfrön, valnötter, paranötter eller cashewnötter sägs också fungera, liksom kanel, ingefära eller kakao och vaniljsocker. Och hackad choklad. Mörk, med hög kakaohalt, vill jag då tro blir bra.

Nåväl. Så här rekommenderas görandet för att åstadkomma ca 16 underbart goda energikakor med nötter.

(Förberedelse: 10 min. Tillagning: 20 min. Klart på: 30 min)

Ingredienser:
1 dl mandel
1 dl hasselnötter
1 dl jordnötter
1 dl hackad torkad aprikos
1 dl hackade fikon
1 dl honung
1 dl russin
1 dl solrosfrön
1 dl sesamfrön
1 dl pumpakärnor
1 dl tranbär
3 äggvitor

Tillagning:
1. Sätt ugnen på 150 grader.
2. Hacka nötterna grovt för hand eller i en matberedare.
3. Lägg i en stor skål.
4. Hacka aprikoser och fikon grovt och tillsätt dem.
5. Mät upp honung, russin, solrosfrön, sesamfrön, pumpakärnor, tranbär och äggvitor i skålen och blanda runt till en tjock grynig smet.
6. Bred ut på bakplåtspapper ca 30x40 cm rektangel på en ugnsplåt i ca 1 cm tjockt lager.
7. Grädda mitt i ugnen i 20 minuter.
8. Ta ur plåten och skär dem i lagom portionsbitar.
9. Låt svalna.
10. Förvara i lufttät burk. Du kan också slå in dem individuellt i folie.

Jag gjorde ungefär så som receptet beskrev och det blev riktigt bra. Jag valde ekologiskt och KRAV där det var möjligt. Vilket det var till huvudsaklig del, om jag ansträngde mig en aning. Vilket jag gjorde.

När de svalnat la jag dem i frysen eftersom de blev lätt sönderfallande när jag tog i den. I frysen fostrades formen bättre. De går att äta direkt tagna ifrån frysen. De är omåttligt goda och kommer att gå åt i ett kick.

A..

Inga kommentarer: