onsdag 17 december 2014

Glögg & lussebullar?

Om jag nu har köpt glögg så behöver jag ju lussebullar också. Särskilt som jag inte har fått någon nybakt lussebulle hittills i år. Det lite dumma var att jag glömde att köpa lussebullar. Jag köpte inte jäst och saffran heller, så något bak tänkte jag tydligen inte heller på i butiken.

Hemma igen så tänker jag ändå att det vore väl något. Lussebullar är ju ändå gott. Nu återser ju att se hur det går. Jag köpte vetemjöl, vilket var bra eftersom jag annars hade jag fått (försöka) baka lussebullar på grahamsmjöl. Jäst hade jag i skåpen (fast den gick ut i juli 2014). Saffran hade jag också (fast den gick ut i augusti 2011). Jag vet att Lena M Johansson brukar tala om utgångsdatum som något man inte riktigt (alltid) behöver bry sig om, så jag tänker att jäst och saffran säker håller lite längre än vad som står på förpackningen. Smör säger Icas recept att man skall ha, men jag har aldrig smör hemma. Olivolja får duga. Socker skall man visst också ha, men det är jag inte särdeles förtjust i heller. Honung kan man väl ta i stället, eller hur?

Nu återstår att se om gammal jäst och väldigt gammal saffran, olivolja istället för smör och honung istället för socker ger något som går att likna vid fantastiskt goda lussebullar. Dessutom tog jag, min bakvana trogen, vatten istället för mjölk i degen.

Ja, hur skall nu detta bli?

Ja, faktum är att det blev riktigt bra. Honung är bättre än socker. Olivolja är bättre än smör. Utgångsdatum är inte alltid så mycket att bry sig om.

Glögg och lussebullar är rätt gott. Allt i lagom och lämplig dos.

A..

Inga kommentarer: