tisdag 20 januari 2015

Fantastiska teatermänniskor ....

Det handlar om uttrycken. Om känslan. Om kraften. Och tonen. Det handlar också om närvaron. Den som handlar om här och nu. Nuet, liksom.

Det är rent underbart att sitta på golvet eller gå omkring mitt i gruppen - och se och höra deras uttryck. Deras personligheter syns tydligt, men ändå inte. De kämpar, läser, improviserar, njuter och ler.

Jag besökte teatergruppen Nya Teaterpiraterna i Sundbyberg. Det var en glädjens stund. De gav mig lyckoskutt i hjärtat. Dessa människor träffar jag gärna igen!


Deltagarnas personligheter är olika. Det syns i deras rörelser och hörs i
deras improvisationer.  

Jag blir så glad av att se glädje, mod, förberedelser och var och ens
fantastiska deltagande.

Minspel och röstläge spelar roll. Grundbulten är mod -
även om rummet är en trygg plats där ingen vill den andre ont.

Skratten är många och glädjen känns tydligt. Mitt hjärta tar lyckoskutt
när jag ser och hör deras göranden. 

Teatergruppen gav mig verkligen lyckoskutt i hjärtat. Deras minspel och
göranden är fantastiska. 
Just nu får de ha sina manus, men det står inte på innan det är
dags att kunna alla repliker utantill. 
Ja, skratten är många även om frågorna är allvarliga. Våld är
förstås inget att skratta åt, men deltagarna har svårt att hålla sig
för skratt. 


Det är mycket våld i pjäsen. Akta dig nu för kniven!

Foto; Anette Grinde
Nya Teaterpiraternas repetition den 19 januari 2015.

Inga kommentarer: