tisdag 10 februari 2015

Gustaf Wallteng 1889-1935

Dödsannons i Vivan Nachweijs fotoalbum.
Född 1889 - död 1935, alltför ung sålunda. Hans
dotter blev faderlös och hans hustru änka.
Gustaf Wallteng, född 1889 i Uppsala, död 1935 i Lidinög, major i Frälsningsarmén, sångförfattare och kompositör. Wallteng blev frälsningsofficer 1909 och, efter att ha varit kårledare på ett flertal kårer runtom i Sverige, blev han medarbetare på Stridsropets redaktion i slutet av 1920-talet. Han var chef för FA:s musikavdelning från 1931 fram till sin bortgång år 1935. Han hade även tagit en organistexamen.
(Källa; Wikipedia)

Enligt Sveriges dödsbok 1901-2013 föddes Karl Gustaf Wallteng den 23 december 1889 och dog den 13 april 1935. Han var kyrkobokförd i Lidingö, Stockholms län. Han var gift och som yrke finns angivet att han var musikdirektör.

Hans fru heter Maria och hans dotter heter Evy, kan jag utläsa ur dödsannonsen. I registren noteras dottern som adoptivbarn, vem hennes biologiska mor och/eller far är eller omständigheterna kring adoptionen, har jag inte kännedom om. Dottern dog ung, men efter Gusaf Wallteng.

Han spelade roll för Frälsningsarmén. Han står med i dokument rubricerade; De angav takten, som berättar om Frälsningsarméns musikaliska bakgrund.

Jag hittar hans dödsannons i Beda Olivia (Vivan) Stålnackes fotoalbum. Frågan blir därför; vilken roll spelade han i hennes liv? Hur såg han ut som ung? Kan jag hitta honom i hennes fotoalbum? Båda är aktiva inom Frälsningsarmén - så långt är i varje fall klarlagt. Jag lär återkomma till Frälsningsarmén, Wallteng och Vivan Stålnackes fotoalbum. 

A..

Inga kommentarer: