torsdag 9 juli 2015

Onsdag 8 juli 2015. Sakta framåt. Västerut & norrut. Ystad - Malmö.

8 juli 2015
Onsdag.
Frukost i Ystad - kort fika i hamnen i Abbekås - en snabbtitt i Smygehuk (den sydligast punkten i Sverige) - indisk mat i Trelleborg - natthamn nära västra Klagstorp & Skumparp i höjd med Klagshamn strax söder om Malmö.

Leif lagade de båda trasiga slangarna från igår. En liten rosentagg satt i ytterdäcket och gjorde ett litet hål i den gamla och i den nya slangen. Det är förtretligt när man inte hittar grundfelet och får punktering igen på samma ställe på den nya slagen, samma sak hände när Leif fick punktering häromdagen. Nu är mina båda slangarna lagade.

Efter packning och städning av den hyrda lägenheten i Ystad kom vi iväg. Efter ca 100 meter stötte vi på Anna Hull, den enda person jag känner i Ystad. Sådan är kul & förundrande.

Idag har det blåst rejält. Stretsamt. Vi har följt kusten, färdats i blåsten och tittat oroligt på de mörka molnen som raskt har flugit över himlen. Det har gått ordentliga gäss på havet, grödorna har haft det arbetsamt för att kunna stå upp idag. De stora och öppna ängarna låter vinden härja fritt.

Vi hann få upp tältet sekunderna innan störtskuren landade på vårt tält. Det fanns inte så gott om tältplatser på de öppna fälten, men vi hittade ett hörn där vi osedda kunde husera. Vi klarade väderstrecket i hopp om att vakna med solen men missade läpunkten. Den blåst som var och sen höll i sig större delen av natten störde vår nattsömn. Ordentligt många meter/sekund - var går gränsen för storm? Det blåste så att jag trodde att tältet skulle flyga iväg med oss i. Det var en obehaglig känsla. Det stillade sig lite framåt småtimmarna och vi kunde sova några timmar.

84 km. Hel, inte särskilt ren.

I morgon fyller finaste Jenny år. Så fort åren går.

A..


Och plötsligt träffar vi Anna Hull i Ystad.
Hur sannolikt är det?  Kul!


#SchystResande - att resa vänligt, enkelt & lätt.

#PlasticFreeTuesday - att inte använda plast om det inte är absolut nödvändigt. Kan vi inte leva utan plasten? Kan vi inte enas om att åtminstone försöka?

#SlowlyForward - är arbetsnamnet på sommarens cykeltur. Den går sin gilla gång framåt. Sakta framåt - först söderut, nu söderut och västerut, strax norrut.


2 kommentarer:

Johnny Karlsson sa...

Vilken trevlig blogg att följa, synd bara att jag inte fann den tidigare...
Jag blir verkligen inspirerad, vilket är jättebra eftersom jag själv vill försöka komma iväg på en cykelsemester, låt vara att jag tänkte gå ut försiktigt med kanske en vecka eller så till att börja med.
Har skaffat en bra cykel, tält, väskor och lite annat och nu ser jag att du har en packlista också, perfekt, det är många små detaljer man inte bör missa ser jag.

Jag fortsätter följa er tur här och så hoppas jag att komma iväg själv i mitten på Augusti, ska bli spännande, det är ju det här med att lära känna sig själv, se vad man klarar och så...
Får jag nån fundering så kanske jag återkommer med någon fråga om det går bra, men nu så önskar jag er bara lycka till på er fortsatta resa... :)

Reflektioner Allteftersom sa...

Du är välkommen att följa bloggen och turen - och du är självklart välkommen att ställa frågor. Att cykla är väldigt fint. Du ser massor, upplever massor och träffar roliga människor. Det är tillförande i mängd.