tisdag 19 januari 2016

Ni skall inte ta ställning, eller hur?


- Ni skall inte ta ställning, eller hur?

Jag skall, med en grupp, resa till konfliktområde. En plats där trätorna legat högt på dagordningen länge. Jag pratar om saken och får frågan; ni skall inte ta ställning, eller hur? Jag tänker att det är en viktig fråga att förhålla sig till, och att jag blir förvirrad när jag hör den. För mig är den en aning absurd. Varför skall vi inte ta ställning? Att inte ta ställning innebär att vi bara ställer oss och tittar på när vi ser människor träta, när vi ser felaktigheter, när vi ser utsatthet och rädsla. Det innebär att vi aldrig ställer oss vid någons sida, helt enkelt struntar i den part som behöver ses och den part som behöver stilla sig. Vad innebär det att inte ta ställning där vi behöver se och att inte agera med och för människor som behöver omvärldens eller medmänniskornas hjälp?

I en konflikt mellan två parter kan ibland behövas hjälp. Det kan gälla mellan privatpersoner i det vanliga livet, på en arbetsplats eller mellan folkgrupper. Eller ledare för folkgrupperna om vi inte kan tala med alla gemensamt. Det kan gälla i stort och i smått. Att inte ta ställning, att inte lägga sig i, kan också vara att ta ställning. Det kan skada. Men, frågan är också hur vi tar ställning och hur vi agerar utifrån det ställningstagandet.

Jag tar definitivt ställning i konflikten. Jag tar ställning för solidaritet, mänsklighet och för vettiga överenskommelser. Jag tar ställning för folkrätten och för mänskliga rättigheter. Jag tar ställning för närvaro av samtal, ickevåld och solidaritet mellan människor. Jag tar ställning för fredsfrågor som syftar till att alla människor har samma rättigheter och skyldigheter. Jag tar ställning emot våldet. Jag tar också ställning mot restriktioner, bosättningar på ockuperad mark, muren och taggtrådspolitik. Jag tar ställning mot tvånget att leva i flyktingläger, där hat och utanförskap odlas. Jag tar ställning för människors möjlighet att skaffa sig utbildning, arbeta och försörja sig, resa över länders gränser utan åtskillnad, ha tillgång till vatten och andra viktiga resurser, och ha en trygg boplats för sig och sin familj. Jag tar också ställning mot kollektiva bestraffningar.

Jag tar ställning för människorna, var och en, de som respekterar varandra som varande just en sådan. Jag tar ställning mot hat och våld. Jag tar ställning för folkrätt och mänskliga rättigheter.

Ja, jag tar absolut ställning. Allt annat vore absurt.

A..




Klicka på bilden
- för info om gratis filmvisning
i Sthlm
den 29 januari 2016.

Inga kommentarer: