tisdag 10 januari 2017

Smile

Smile
Anders Blomqvist
The Seeing Eye
Isbn 91-631-3844-1
2004

Fantastiska människor, tänker jag, när jag bläddrar igenom boken. Dessa underbara leenden, de som gör skillnad både för den som ger dem och den som möter dem. För visst gör ett leende skillnad?

Hur gör vi när vi möter ett leende? Hur möter vi det och hur känns det när vi går därifrån, eller som här, vänder sida? När jag tittar i denna bok, begrundar plats och tid, färger, människor och leenden, gör det något med mig. För mig ger ett leende en uppbyggande känsla. Det ger mig värme och mening. Men, bilderna ger mig också möjlighet att fundera över dessa människors liv. Hur tänker jag att deras liv ser ut, beaktande av tid, plats, färg och annats som syns i bilden? Hur kan jag förflytta mig till deras plats? Hur kan jag se deras förutsättningar, i denna värld av stora skillnader.

Ja, boken består av vackra och glada bilder, men den tar mig en god stund att begrunda.

Människor. Fantastiska människor. Vackra människor.

Tack, Anders Blomqvist, för ditt samlande på människors leenden.

A..

Inga kommentarer: