tisdag 18 juli 2017

Gnarp - Galtströmmen - Sundsvall

17 juli 2017.

Den 17 juli 2005 har Leif & jag som startdatum. Tolv år idag, alltså. Det har hänt en del sedan dess, förstås.

Gnarp - Norrfjärden - Galtströmmen (plats att besöka & utreda vidare) - Skatan - Njurundabommen - Kvissleby - Sundsvall - Norra berget/Sundsvall (Gaffelbyns vandrarhem).

Galtströmmen är en plats att besöka. Infarten till byn vittnar om en aktiv byförening. Där finns också en fantastiskt vacker kyrka och en finfin bagarstuga. Den gamla herrgården är rustad och i byn har just genomförts Galtströmsdagarna. Vi missade dagarna precis - just precis min vanliga tur. Det finns liv och kraft här. Jag blir glad av tecken på fina & livaktiga byföreningar, som enas och gör gott för bygden. Så fint, så fint. Så vänligt, så vänligt. Ja, en finfin plats att besöka. Riktigt fin. Den finns historia att forska i här. Ja, ryssarna har härjat här. Och SCA sägs ha sin början här.

Dagens sträcka = 16 304 - 17009 = 70,5 km.

Vandrarhemmet i Gnarp. Igår strilade regnet här. Idag skiner solen. Detta var ett fint vandrarhem. Jag gillade platsen.

Norrfjärden. En havshamn strax öster om Gnarp. Det drar kallt från havet. Fint, men kallt. Det är inte precis en särskilt varm sommar, denna sommar. 

Vi drar sedan norrut igen. Kustvägen går inte nära kusten, men passerar en del vackra rastplatser och fina skogssjöar. 

Skarhålssjön. En rastplats längs vägen - kanske finns det fisk i sjön? Ja, jag är ju inte någon fiskare
så det får väl ända vara som det är. Fin är ändå platsen här. Väl värd ett besök.

Galtströmmen var otroligt mycket vackrare än dess byskylt. Där fanns en fin liten kyrka, god vänlighet, vacker bygd och en engagerad byförening. Ja, jag gillade platsen. Den påminde lite om vackra Oslättfors, också där ett bruk som spelat roll i historien. Där för släktingar. Här för andra.

Varning för björn! Ok, noterat. Bäst att se upp en aning, eller är det ändå
alldeles lugnt ändå? Ja, det vill jag tro.

Frej. Ett stycke söder om Sundsvall står detta vrak som ett stilleben. Frej är en isbrytare, inte denna dock. Vad har denna
Frej fått vara med om under sina dagar, tro? Vilka äventyr har den sett och upplevt? Ja, det skulle man förstås vilja att
den kunde berätta, eller hur?



Inga kommentarer: