lördag 14 april 2012

Johan Persson & Martin Schibbye


Tidningen Johan & Martin ges ut till stöd för de fängslade svenskarna i Etiopien. Tidningen innehåller reportage av Johan Persson och Martin Schibbye och är mycket läsvärd. Ett flertal tidningar och mediaföretag har bidragit till tidningen och till Johan & Martins stöd. Tidningen har gjorts för att sprida information, skapa uppmärksamhet och för att samla in pengar till stödföreningen. Med mera.

I den pressbyrå jag köpte den i var mitt ex det sista exemplaret. Jag hoppas att de fyller på med nya tidningar. Den bör köpas och läsas av alla och envar.

Martin Schibbye skriver - eller rättare sagt, har skrivit - t ex om "Det grovmaskiga nätet".  Artikeln handlar om de unga kvinnorna som luras från Nepal till Indien, under falska förespeglingar om ett bättre liv. De hamnar istället i utnyttjande och prostitution, utan realistiska möjligheter att ta sig loss. Schibbyes ord om människohandeln, utnyttjandet och kvinnornas värde får mig att förfasas. Hans ord är viktiga. Orden får oss att se, men de måste också få oss att agera - istället för att bara vända blad, dricka en kopp kaffe till och släppa ut katten. Alltså, leva vidare som om inget särskilt har hänt.

Vad blir mitt bidrag idag? Och vad blir ditt?

Läs mer om Martin & Johan = köp tidningen;
Pressbyråns Tidningar.
Johan & Martins stödförening.
Sveriges Radio.
Dagens Media.
Aftonbladet.
Gp.
Peter Englund (ständig sekreterare i Svenska Akademien).



A..



Inga kommentarer: